Ny musik med Leonard Cohen

Ny musik med Leonard Cohen

Leonard Cohens röst lever vidare. Den 22 november släpps albumet “Thanks For The Dance” som är en fortsättning av Leonard Cohens sista verk. Sju månader efter sin fars bortgång sökte Cohens son, Adam Cohen, sig till det ombyggda garaget längre ner på deras gata för att lyssna igenom påbörjade låtar och vara nära sin fars röst. Efter Leonard Cohen och Adam Cohens tidigare samarbete “You Want It Darker” fanns det fortfarande låtar som påbörjats men som inte kom med på albumet och som Leonard Cohen bett sin son färdigställa.

Idag släpps “The Goal” som är första smakprovet från kommande “Thanks For The Dance”.
Albumet som är inspelat på flera platser i världen kom till liv med hjälp av en rad fantastiska musiker och artister. Javier Mas, som de senaste åtta åren turnerat med Leonard Cohen flög från Barcelona till Los Angeles för att bidra och spelade på Leonards egna gitarr vid inspelningarna. I Berlin, på ett musikevent som kallas People Festival bjöd Adam Cohen in vänner till familjen. Damien Rice och Leslie Feist sjöng. Richard Reed Parry från Arcade Fire spelade bas. Bryce Dessner från The National spelade gitarr och kompositören Dustin O’Halloran spelade piano. Den Berlin-baserade kören Cantur Domus sjöng och s t a r g a z e orchestra spelade.

I Montreal bidrog den erkända producenten Daniel Lanois med vackra arrangemang. The Shaar Hashomayim choir som var en stor del av det senaste albumet tillförde sång och den talangfulle Patrick Watson har co-producent en låt. Jennifer Warnes karaktäristiska röst som genom åren varit en viktig del av Leonard Cohens inspelningar och turnéer tillförde bakgrundssång som spelades in i Los Angeles. Även Beck har bidragit till albumet där man hör honom spela gitarr och giga. Michael Chaves som så elegant spelade in och mixade “You Want It Darker” har även mixat nya “Thanks For The Dance”. Med hjälp av alla dessa fantastiska musiker lever Leonard Cohens röst och sound vidare genom nya albumet “Thanks For The Dance”.

“In composing and arranging the music for his words, we chose his most characteristic musical signatures, in this way keeping him with us,” säger Adam Cohen. “What moves me most about the album is the startled response of those who have heard it. ‘Leonard lives’! they say, one after the other.”

“Thanks For The Dance” - Låtlista
1. Happens to the Heart