Premiär för Didos "don't believe in love"

Premiär för Didos "don't believe in love"

Om mindre än två veckor släpper Dido sitt nya album "Safe Trip Home". Första smakprovet ut är låten "don't believe in love", som har videopremiär idag.

"Safe Trip Home", som släpps den 19 november, innehåller 11 spår och minst lika många personliga historier där lyssnaren får möjligheten att vara en del av Didos musikaliska resa.

"I write songs and I sing them and I try and put my all into them and I try and put every emotion into them and I hope that they move people." "Maybe I leave myself exposed, but I find it hard to do anything that isn't emotional or doesn't move me in some way", säger Dido.

Dido fick sitt stora genombrott för snart tio år sedan med skivan "No Angel" som tillsammans med uppföljaren "Life For Rent" har sålts i 250000 exemplar i Sverige. När "Life For Rent" släpptes gick den direkt in på första platsen i 26 länder. Med låtarna "White Flag", "Here With Me", "Hunter", "Thank You", "Life For Rent" och "Don't Leave Home" har Dido fått en hängiven publik över hela världen.

Arbetet med det nya albumet påbörjades redan under Didos senaste världsturné då hon skrev de första låtarna. Skivan började ta form när hon och producenten Jon Brion (Fiona Apple, Kayne West, Rufus Wainwright) träffades i den legendariska Abbey Road-studion under vintern 2006. Dido har även jobbat med Rollo från Faithless som producerat hennes tidigare skivor. "Safe Trip Home" innehåller också en låt som Dido har skrivit tillsammans med Brian Eno.