Sony Music kammade hem förstapris i Inhousetävlingen 2015

Sony Music kammade hem förstapris i Inhousetävlingen 2015

Sony Music tog hem guldmedaljen i Dagens Medias Inhousetävlingen 2015, som avgjordes på Berns den 29 september. Det var för kampanjen ”Cecilia” med artisten Linnea Henriksson som projektteamet med Maria Westergaard Alén och Ellen Kvarby i spetsen vann.

Kampanjen gick ut på att låta andra artister tolka Linnéas singel ”Cecilia” innan hon släppte låten själv. Några av de artister som tolkade singeln var bland annat Petra Marklund, The Royal Concept och John De Sohn, vilka även publicerade tolkningarna i sina respektive sociala medier. Med artisttolkningarna började människor spekulera kring vem ursprungsartisten var, vilket skapade uppmärksamhet och hype inför singelsläppet med Linnéa Henriksson. Därefter utannonserades en tävling där allmänheten fick möjlighet att göra sina egna tolkningar och vinnaren Klara Andén utsågs i samband med en låtskrivarworkshop på Spotifys kontor.

Motiveringen löd: "När man vågar ta i från tårna och utmana med nya oväntade kreativa grepp får man ett resultat som rockar. En aktivitet som knockar oss med sin briljans och äkthet i allt från insikter till idé till genomförande och resultat. En aktivitet utöver det vanliga som inte bara skapade stort äkta engagemang i målgruppen utan också bland Sveriges musikelit. Vi är imponerade och gratulerar Sony Music Entertainment och Linnea Henriksson till ett välförtjänt guld!"

Mark Dennis, VD för Sony Music Sverige kommenterar vinsten: ”Vi är otroligt stolta över att ha kollegor som inte bara tänker i nya kreativa banor, utan också ser till att en så pass ambitiös kampanj blir verklighet.”