Sony Music storsatsar på ny label och unikt samarbete

Sony Music storsatsar på ny label och unikt samarbete

Den 1 februari lanserar Sony Music en ny svensk label under namnet Svedala Music som kommer att drivas av Mr Radar Music Group genom ett unikt samarbetsavtal.

Svedala Music är en del av ett långsiktigt samarbetsavtal mellan Sony Music och Mr Radar, där Mr Radar kommer att tillhandahålla A&R-tjänster (Artist & Repertoire) för ett antal utvalda Sonyartister. Mr Radars uppgift är även att, med Norden som bas, hitta och utveckla nya artister för internationell lansering. Labeln ägs av Sony Music men drivs som en independentlabel av Mr Radar i nära samarbete med Sony Music Sverige.

Mr Radar kommer att rapportera till Sony Music Sveriges nye VD Hasse Breitholtz samt Sony Music International i London.

Hasse Breitholtz kommenterar:
-Det här är en av Sony Sveriges nya storsatsningar som innebär ett viktigt och fantastiskt spännande steg mot att ytterligare stärka vår artistrepertoar i Sverige såväl som internationellt, men också ett steg närmare vår framtid som ett heltäckande musikbolag. Jag är stolt över att än en gång få möjlighet att jobba med Sveriges bästa A&R-team som jag firat stora framgångar med under årens lopp.

Mr Radar har tills nu drivits av tre ägare. Managern och musikförläggaren Daniel Larsson har bakgrund från bland annat Murlyn Music där han tillsammans med Christian Wåhlberg jobbade med låtskrivare och producenter som Bloodshy & Avant och Anders Bagge, som under denna tid producerade artister som Jennifer Lopez, Britney Spears, Jordin Sparks, etc. Torbjörn Sten, A&R och entreprenör, är grundare av legendariska Diesel Music där han rönte stor framgång med artister som Titiyo, Lisa Nilsson, Mauro Scocco, Eagle-Eye Cherry, Koop och Esbjörn Svensson Trio. Torbjörn är även en av grundarna och delägare i det internationellt framgångsrika engelska förlaget Kobalt Music. Den tredje ägaren är filmproduktionsbolaget Efti vars debutfilm "Låt den rätte komma in" belönades med fem guldbaggar och en mängd internationella filmpriser.

Från och med 1 februari blir Per Lindholm från Sony Music Sverige den fjärde delägaren i Mr Radar Music Group. Per har de senaste 15 åren etablerat sig som en av Sveriges tyngsta A&R med signingar som Kent, Sahara Hotnights, Christian Walz, Marit Bergman, samt A&R-ansvarig för Bo Kaspers Orkester, Peter LeMarc med flera.

Per Lindholm säger:
-Att gå in som partner i ett litet, kreativt företag som Mr Radar känns oerhört inspirerande. Att samtidigt ha förmånen att fortsätta jobba med flera av de artister jag arbetar med idag, Hasse Breitholtz och resten av den kompetenta arbetsstyrkan på Sony Music, känns som ett perfekt scenario. Jag ser verkligen fram emot att börja jobba med Daniel och Torbjörn på Mr Radar där vi kommer att kunna erbjuda fantastiska utvecklingsmöjligheter för artister.

Arbetet för Sony Music kommer drivas av Daniel Larsson, Torbjörn Sten och Per Lindholm.

Torbjörn Sten och Daniel Larsson:
-Vi är oerhört glada att Sony Music gör en sån här satsning på A&R-sidan. Med Sonys globala organisation i kombination med vår expertis inom olika områden har vi nu en komplett plattform för att kunna utveckla artister, såväl lokalt som internationellt.

Sony Music Sverige fortsätter att driva övriga lablar med den befintliga A&R-avdelningen med målet att utöka verksamheten, att attrahera och framgångsrikt förvalta svenska artister.

Mr Radar Music Group AB grundades i mars 2008 och är ett nytt musikbolag baserat i Stockholm, med en musikförlag och management setup. Med Skandinavien som bas, identifierar och kontrakterar Mr Radar talang såsom låtskrivare, producenter och artister för internationell exploatering. På kort tid har Mr Radar redan haft en singel på Top 40 Mainstream Radio Chart i USA samt fyra synchar på samma singel. Vidare jobbar Mr Radars låtskrivare med kända låtskrivare som Cri$tyle (Mariah Carey, Janet Jackson, Brandy, Natasha Bedingfield), Claude Kelly (Leona Lewis, Akon, Britney Spears). Mr Radar har även framgång med flera singlar och albumspår i Japan. Daniel Larsson är VD i Mr Radar Music Group och Torbjörn Sten är styrelseordförande.