The Tarantula Waltz släpper idag första singeln "Fallin'" från kommande albumet Kallocain

LYSSNA: https://lnk.to/TTWFallin

Idag släpper The Tarantula Waltz (TTW) första singeln "Fallin’" från det kommande femte albumet Kallocain (release: 8 november). Det är en explosionsartad låt som känns ända ut i fingerspetsarna.

Den här låten kom till mig en februarimorgon när jag försökte få på båda mina barn sina overaller. Plötsligt hade jag hela låten i huvet. Den kändes väldigt självklar.

Det är en "vi två mot världen låt". När jag kom hem den dagen satte jag mig vid pianot och då fanns hela låten där. Jag har svårt att prata om texten för jag tycker den pratar bättre för sig själv. – Markus.

Den 8 november släpps albumet Kallocain. Ett viktigt album som kom ur att Markus, skaparen och personen bakom artistnamnet, kände ett starkt behov av att göra en skiva helt utan filter. Inspirerad av Karin Boyes bok om sanningsserumet Kallocain - den svindlande tanken av total uppriktighet.

TTW debuterade 2007 och hans album har rosats av de amerikanska musikbloggarna såväl som kramats hårt av de svenska recensenterna. Men det var med sitt senaste album Blue as in Bliss från 2017 vann TTW en betydligt större publik på hemmaplan. Markus hittade musikaliskt hem med sin alldeles egna form av hjärtat-utanför-rock där soul och heartland-inslagen sitter så rätt. Han har med sina excentriska livespelningar länge varit ämnad för de större scenerna. The War on Drugs bjöd med honom att agera förband på en Europaturné och turnerandet med bästa vännen The Tallest Man on Earth har tagit honom långt utanför den svenska indiebubblan.

Den 17 & 18 november öppnar TTW år The Tallest Man on Earth på Cirkus i Stockholm och i början av 2020 väntar Sverigeturné.

FÖLJ TTW: Instagram I Facebook