Vulkano gör kortfilm

Vulkano gör kortfilm

Rockbandet Vulkano debuterar med den psykedeliska kortfilmen "Neptune Moon".

Följ med på en magisk resa i ett parallellt universum där Cissi Efraimsson och Lisa Pyk Wirström vistas i en tidlös obehaglig sfär. Vi befinner oss i Vulkanos inre vilda värld där inget är som förväntat. Vi träffar udda karaktärer hämtade från Vulkanos låttexter. Bland annat en trollkarl (Alexandra Dahlström) som öppnat hårsalong mitt i skogen, märkliga djur, mystiska barn och en mäktig drottning (Birgitta Larsson) bland ett harem av vackra män.

Stundvis skräckfilm, stundvis absurd komedi. Neptune Moon är en surrealistisk, drömsk och rolig historia med många otippade vändningar. Gränsen mellan verklighet och fantasi, mörker och ljus suddas ut och vi befinner oss i ett förvirrat tillstånd däremellan.

För ett år sedan började Cissi skriva på ett manus byggt på låtarna från Vulkanos debutalbum Live Wild Die Free. Hon ville testa att göra en visuell upplevelse av Vulkanos musik, ge den ett ansikte. Istället för att göra traditionella musikvideor vävde hon ihop alla låtar från skivan till en berättelse. Tillsammans med ett gäng fantastiska konstnärer blev idén till verklighet.

Vulkano är en explosiv postpunk duo med Cissi Efraimsson på ståtrummor och sång och Lisa Pyk Wirström på keyboards och percussion. Förföriska melodier och hypnotiska rytmer blandas med pumpande basslingor och Cissis uttrycksfulla stämma. Egensinniga texter som berör ämnen som magi, natur, ensamhet, vänskap, död, andlighet och fantasi skapar en unik mystik och atmosfär.  De släppte sitt debutalbum i Sverige och Europa tidigare i år och har fått mycket positiv press och mottagande särskilt i Storbritannien. "As buoyant as it is brooding… They're close to achieving the perfect blend of indie menace and pop promise" – Guardian. De har turnerat en hel del i England och nu är blickarna riktade mot USA. Skivan kommer att släppas i staterna 25 juni följt av en USA turné. I höst kommer en uppföljare att släppas i samband med en dokumentärfilm av Alexandra Dahlström. Både Cissi och Lisa är tidigare medlemmar i Those Dancing Days.

"Neptune Moon" visas den 14 maj kl 20.00 på Bio Rio, salong 4. Salongen ligger i Bistro Barbros undervåning på Horstull Strand 13, lite längre ner på samma gata som Bio Rio.

facebook.com/vulkanotheband
vulkanomusic.com