Chevrolet skänker bilar till Barnbyar

SOS Barnbyar finns i 132 länder, inte sällan på avlägsna platser med dåligt utbyggd kollektivtrafik. Chevrolet har ingått ett samarbete som ska underlätta för barn och vuxna i byarna att förflytta sig i som ett stöd till organisationens arbete att ge föräldralösa och övergivna barn en trygg uppväxt. Ökad rörlighet förenklar också SOS Barnbyars stöd till utsatta familjer för att barn inte ska överges.

- SOS mammorna är våra hjältar. De driver stora hushåll och hanterar tuffa utmaningar i arbetet att ge barnen trygghet, kärlek och omsorg, berättar Anna Ryott, generalsekreterare, SOS Barnbyar Sverige. Det glädjer mig att Chevrolet med sitt engagemang kommer att göra det dagliga familjelivet i våra barnbyar lättare.

De ett hundra bilar som har skänkts av Chevrolet Europe är starten på ett mer långsiktigt samarbete med SOS Children’s Village’s International. I nästa steg ska ett projekt kallat ”Wheels for Kids” utvecklas, vilket bl a ska stimulera Chevrolet handlare och dess kunder att engagera sig för SOS Barnbyar.

- I våra familjestärkande projekt åker socialarbetare till fattiga områden för att hjälpa familjerna att ta hand om sig själva och sina barn, säger Anna. Rörligheten för dem är avgörande för vår strävan att förebygga att barn blir övergivna.

Stöd från företag och privatpersoner gör det möjligt att förändra utsikterna för de mest utsatta barnen i världen. Ett nytt hem, en familj, gemenskap, utbildning och hopp som ger barnen förutsättningar för ett bättre liv så att de kan växa upp och själva bidra till att förbättra det samhälle de lever i.

Samarbete mellan Chevrolet Europé och SOS Children’s Villages Internationel lanserades nyligen på Chevrolet’s Fashion Catwalk i Paris. Mer information >>

För ytterligare information:

Ann-Christine Berg, pressekreterare. Tel   +46 (0) 8 545 832 09, mob +46 (0) 734 44 25 53, e-post: ann-christine.berg@sos-barnbyar.se

www.sos-barnbyar.se

SOS Barnbyar är världens största organisation som tar hand om föräldralösa och övergivna barn och ger dem ett hem, en familj och utbildning. Sedan starten i Österrike 1949 har SOS Barnbyar byggt och driver barnbyar i 132 länder. Utöver våra barnbyar driver vi också skolor, sociala center, yrkesskolor, ungdomshus och medicinkliniker. Dessutom arbetar vi i barnbyarnas närområden med att försöka förhindra att barn överges på grund av bland annat sjukdom och fattigdom.