Alla glada mottagare efter utdelning vid Sparbanken Nords kontor i Piteå

Sparbanken Nord stöttar Piteås föreningsliv

Sparbanken Nord – Framtidsbanken delade under onsdagen ut 120 000 kr till ett antal föreningar i Piteå.
– Vi är glada och stolta över att vi har möjlighet att bidra till flera olika verksamheter i vår region, säger Thomas Nordberg, kontorschef i Piteå. Det är ett viktigt arbete som dessa föreningar och organisationer gör för vår kommun och hela vårt samhälle.

Sparbanken Nord - Framtidsbanken ska bidra till en positiv samhälls- och näringslivsutveckling genom att främja näringsliv, forskning, ungdomsverksamhet, utbildning, idrott och kultur inom bankens verksamhetsområde.

Under onsdagen samlades representanter från organisationer och föreningar på Sparbanken Nord i Piteå, där de berättade om sina respektive verksamheter. Därefter utdelades totalt 120 000 kr till beviljade ansökningar.

Connextions Norrbotten är en av de mottagande föreningarna, de får 20 000 kr till Folknykterhetsveckan 2019. André Bengtsson berättar om arrangemanget;
- Veckan ska sätta fokus på alkoholnormen och de problem i vårt samhälle som den orsakar, och vi vill nå en bred publik med dessa viktiga frågor. Med Framtidsbankens ekonomiska stöd kan vi satsa mer på arrangemang för allmänheten, t ex föreläsningar och andra aktiviteter. Det är vi oerhört tacksamma för.

André Bengtsson, Connextions Norrbotten berättade om projektet Folknykterhetsveckan, och om föreningens viktiga arbete för att motverkar droger och missbruk.

De organisationer och föreningar som erhöll stöd om totalt 120 000 kr var följande:
Blåsmark Hembygdsförening, Folketshusföreningen Norrfjärden, Connextions Norrbotten, Rosviks byautvecklingsförening, Lillpite IF, Civilförsvarsförbundet, Föreningen Norden, Reumatikerföreningen i Piteå, Astma Allergiföreningen Piteå Älvdal, Piteå Jaktvårdskrets. Se hela listan med summan och ändamål nedan.

Thomas Nordberg, 070-621 7151
Annika Sandberg, 070-656 2306

Utdelning från Sparbanken Nord – Framtidsbanken Piteå, 2019-06-05

Blåsmark Hembygdsförening
(20 000 kr)
Medel för att utveckla Blåsmark fritidsområde till byns naturliga mötesplats och tillhörande arrangemang.
Folkets Hus-föreningen Norrfjärden (20 000 kr) Stöd för att anordna drog- och alkoholfri examensfest för barn och unga i Porsnässkolans upptagningsområde.
Connextions Norrbotten
(20 000 kr)
Bidrag till att anordna folknykterhetsveckan 2019. Föreläsningar och aktiviteter 27 maj till 2 juni 2019.
Rosviks Byautvecklingsförening
(15 000)
Stöd för att arrangera Rosviksdagen 3/8 2019. Underhållning, Årets Rosviksbo, hoppborg för barn och mkt annat står på programmet.
Lillpite IF
(10 000 kr)
Bidrag till att införskaffa en ny speakeranläggning på idrottsplatsen.
Civilförsvarsförbundet Piteå
(10 000 kr)
Medel för genomförandet av utbildning och informationsinsatser riktat mot ungdomar med tema Hemberedskap.
Föreningen Norden
(10 000 kr)
Bidrag till språk- och kulturkurs 28 juli-7 aug på Framnäs Folkhögskola och med aktiviteter/ studiebesök kvällstid.
Reumatikerföreningen i Piteå
(5 000 kr)
Stöd för att genomföra en Hälsodag i Piteå i samband med Reumatikerdagen 12/10 2019.
Astma Allergiföreningen Piteå Älvdal (5 000 kr) Verksamhetsstöd för att utveckla föreningen och genomföra föreläsningar.
Piteå Jaktvårdskrets/Jägarförbundet
(5 000 kr)
Bidrag till en föreläsning och praktisk kurs om eftersök.

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.