Sanna Kalla, Rebecka Digervall och Thomas Bäcklund Thuneström är glada mottagare av Sparbanken Nords Kulturpris.

The Magnettes får Sparbanken Nords kulturpris

För 15:e året i rad delar Sparbanken Nord ut pris till person eller personer som gör särskilt värdefulla insatser för Norrbottens kulturliv. Årets pris går till Pajalabandet The Magnettes.
- Vi är särskilt glada att i år få dela ut priset till The Magnettes som på ett föredömligt sätt sprider ordet om Norrbotten över världen. Kulturen betyder oerhört mycket för vår regions utveckling, och betydelsen av unga framgångsrika – och stolta – förebilder är enorm, säger Gunnar Eikeland, vd Sparbanken Nord.

Bandet The Magnettes som består av Rebecka Digervall, Sanna Kalla och Thomas Bäcklund Thuneström, har med sin unika popmusik charmat publik bl.a. i USA, England, Kanada och Spanien. Bandet sjunger på engelska, men har ofta en blandning av meänkieli (tornedalsfinska) i låttexterna. På scenen berättar de också om hemorten Pajala och om den minoritet de tillhör. The Magnettes utses till mottagare av Sparbanken Nords kulturpris 2019 med motiveringen:

The Magnettes är Pajalabandet som har tagit både länet och världen med storm. Med sin ärligt raka musik och sina texter är det ingen tvekan om att de representerar Norrbotten på bästa möjliga sätt. The Magnettes medverkar till att utveckla regionen till en kreativ plats där kulturen är en av hörnstenarna i arbetet med att skapa attraktiva samhällen.”

Hektisk tid för tacksamma mottagare
Under maj månad släpper The Magnettes ny musik och har spelningar i England och Wales, och i juni väntar turné i Kanada. Trots det fullspäckade schemat kommer bandet självklart till Piteå för att ta emot sitt pris.
- Vi är supertacksamma för det här stipendiet! Det gör verkligen skillnad, och som kulturutövare och stolta representanter för Norrbotten är vi tacksamma för allt stöd vi kan få, hälsar bandet och fortsätter:
- Nu har vi en intensiv – men rolig – tid med turnerande framför oss. Men sen väntar sommaren, och den tillbringar vi till största delen i Norrbotten.

Färgstarka kulturpersonligheter
– Vi kan inte nog uppskatta kulturens betydelse i arbetet med att utveckla vår region, säger Gunnar Eikeland. Därför är det självklart att Sparbanken Nord stödjer det kulturella arbetet, och en del i detta är att vi vill uppmärksamma goda förebilder genom att årligen dela ut ett kulturpris till någon eller några som betytt mycket för vår region. Årets kulturpristagare sällar sig till en fantastisk rad färgstarka kulturpersonligheter som tidigare erhållit Sparbanken Nords kulturpris, bland andra konstnären Lars Pirak, artisten Sofia Jannok och Norrbottens riksspelmän.

Priset delades ut i samband med bankens årsmöte torsdag 25 april i Piteå av Charlotte Kalla och Gunnar Eikeland.

Sparbanken Nords Kulturpris delas ut en gång per år för att lyfta människor som stimulerar och utvecklar kulturen i Norrbotten. Pristagaren ska bo i, eller ha annan särskild anknytning till länet, och ska ha bidragit med en värdefull kulturinsats för Norrbotten.

Kjell-Åke Nilsson, Sparbanken Nord – Framtidsbanken, 070-576 02 29.

Vi är en sparbank. Trygga i vår lokala närvaro, med sunda värderingar och engagemang i din vardag. Vi har allt som andra banker har men inga aktieägare. Istället investerar vi i utvecklingen av vår gemensamma region. Vi kallar det Sparbanken Nord – Framtidsbanken.

Sparbanken Nord är regionens egen bank med verksamhet i de tio kommunerna Piteå, Älvsbyn, Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Gällivare, Kiruna, Pajala, Överkalix och Övertorneå. Med en affärsvolym på drygt 50 miljarder kronor och 200 medarbetare är vi en av landets största sparbanker och en betydande finansiell aktör i Norrbotten. En del av vinsten avsätter banken till sånt som är bra för regionen. Vi kallar det för Sparbanken Nord - Framtidsbanken.