Hela världens mat blir lokal i Strängnäs

I korsningen Hospitalsgatan och Gyllenhjelmsgatan öppnades för en tid sedan Den lokala maten Strängnäs. En matbutik som vill göra det enklare för vardagskonsumenten att få tag på riktigt bra råvaror men också få kunskap om vad de kan användas till.

Bakom den nya affären står Björn Eriksson som är långt ifrån någon novis, vare sig inom mat eller företagande. Han har dels drivit egna krogar men också jobbat på ”andra” sidan, som leverantör till restauranger.

– Man kan säga att jag varit i restaurang-, hotell- och matbranschen sedan början av nittiotalet. Bland annat som inköpschef på Martin Olsson men också som konceptutvecklare åt exempelvis Y-Won, restaurangdelen på Elite Hotel i Eskilstuna.

Strängnäs och kärleken
Kärleken var det som fick Björn att flytta till Strängnäs och som nyinflyttad för fem år sedan kom han av en slump i kontakt med Ulvhälls Herrgård.

– Vi fann verkligen varandra och de behövde hjälp med att skapa ett koncept. Sedan fem år tillbaka driver jag Ulvhälls Herrgård, där jag också är delägare. Under dessa år har jag känt att konceptet med Den lokala maten legat och gnagt lite; min hjärna är för kreativ för att göra samma sak – fem år är sjukt lång tid i min värld, skrattar Björn.

Han förklarar vidare att han lagt mycket tid på att åka runt och hämta de råvaror som de använt i köket på herrgården och då känt att det vore bra att samla alla dessa produkter i en butik.

Just denna filosofi är grunden i Den lokala maten och betydelsen av lokal syftar inte bara på närodlade sörmländska produkter.

– Vi säljer inte bara lokal mat från just den orten affären ligger på. Det är klart att vi vill arbeta på det sättet om produkterna finns i närheten. För oss handlar lokal mat mycket om människorna bakom maten och hur de arbetar. Här finns inget fabrikstillverkat och vi vet var allt kommer ifrån; allt är hundra procent spårbart. För oss kan lokal betyda Sverige, Sörmland, Europa eller till och med världen, förklarar Björn Eriksson.

Just denna twist gör att Den lokala matens upplägg enkelt kan överföras på andra orter, vilket enligt ägaren också är tanken.

Kunskap på köpet
På Den lokala maten erbjuds inte bara omsorgsfullt utvald mat utan även information om vad olika råvaror kan användas till.

– Kunskap är en väldigt stor och viktig del i det vi gör och erbjuder. När du kliver in här finns det otroligt mycket speciella saker som du kanske inte alltid vet vad det är och vad man ska göra med. En viktig del av vårt koncept är just att du ska känna dig trygg i att du kan få hjälp med kunskap.

Matlagningsstudio
I anslutning till själva affärsdelen finns också en matlagningsstudio. Tanken är bland annat leverantörer kan visa upp sina produkter ”in action” och att företag kan ha olika event här.

– När vi har öppet ska du kunna kliva in här och kolla vad som händer - ”Vad gör ni här? Jaha, korv - hur smakar den och hur använder jag den?”. Mycket av det vi säljer har vi också smakprover på och använder, så man kan nästan alltid få provsmaka.

Björn förklarar att de inom kort också kommer erbjuda olika utbildningar, som exempelvis hur du lagar olika såser samt även gästspel av kända kockar som då intar studion för att inspirera de som kommer till butiken.

– När vi gör något i studion använder vi butiken som skafferi. Det blir lite samma känsla som i Sveriges mästerkock; du får gå ut i butiken och hämta dina råvaror själv.

Tar över ostbutikens lokaler
Strax innan butiken öppnades gick grannbutiken, en legendarisk ostaffär, i konkurs och lokalen kommer bli en del av Den lokala maten Strängnäs, antagligen som en egen delikatessdel.

– Tanken var från början att vi skulle sälja deras ost även i vår butik men nu gick det tyvärr omkull. Genom att också ha deras lokal kommer vi framöver kunna erbjuda varor som inte är förpackade, som exempelvis ost men också chark och andra delikatesser.

Strängnäsföretag samarbetar
Företagskulturen i Strängnäs kommun är omtalad och beskrivs ofta som tajtare och mer samarbetsvillig än vad den i regel brukar upplevas som i större städer. Björn håller med om att det finns en närhet mellan företagen lokalt på orten och tror att just storleken på staden är en bidragande orsak.

– En annan förklaring är att många av de som driver företag här tidigare gjort det i stora städer och då saknat den samhörighet som vi har här. Därför är man beredd att göra det lilla extra som krävs. Det handlar inte om konkurrens; alla måste hjälpas åt för att gynna orten och få det företagsklimat vi vill ha.

Bankkund sedan många år
Björn har varit kund hos Sparbanken Rekarne i cirka tio år och anledningen att han bytte var att hans förra bank helt enkelt inte ville stötta honom under en lite tyngre ekonomisk period.

– Jag klev då in på Sparbanken i Eskilstuna, eftersom jag bodde där då, och de ville hjälpa mig. Ända sedan dess är jag kund och idag är det så klart Strängnäskontoret jag har kontakt med. Jag får all den hjälp jag behöver och trivs bra. Dessutom är banken inblandad i andra saker som jag också engagerar mig i. Ett exempel är den konstpark som finns på Ulvhälls Herrgård.

• mat
  • företagande