SPER fäller Idrottens Spel

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2015 15:12 CET

Styrelsen för SPER, Spelbranschens Etiska Råd, har beslutat att fälla Idrottens Spel för att ha brutit mot SPER:s etiska riktlinjer för marknadsföring. Frågan har först granskats av SPER:s externa expertgrupp SEEM och beslutet är i enlighet med vad SEEM rekommenderat.

-Idrottens spel har fällts för att de via ett dotterbolag har haft ett samarbete med oreglerade spelaktörer via Supporter.se. Detta är inte tillåtet enligt SPER:s riktlinjer, säger Maria Lindström generalsekreterare SPER.

-Nu har dock samarbetet upphört, vilket är bra. Det betyder att Idrottens Spel nu följer SPER:s riktlinjer, och frågan är därmed ur världen. Idrottens Spel blir fällda ändå eftersom de under en tid agerat i strid med riktlinjerna. Jag tycker det här är ett bra exempel på att vårt system med självreglering fungerar som det ska, säger Maria Lindström.

-När detta kom med i SPER:s riktlinjer hade vi i Idrottens Spel redan påbörjat en avveckling, och detta var helt klart innan domen föll. Det är en självklarhet att som medlem i SPER skall man följa alla riktlinjer som gemensamt beslutats, säger Matz Wallander VD Idrottens Spel.

Fakta SPER: Spelbranschens Etiska Råd samlar etablerade spelföretag med tillstånd att bedriva spel i Sverige, kring viktiga speletiska frågor. Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Lottericentralen, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.

Fakta SEEM: SEEM är SPER:s externa expertgrupp för marknadsföring. Expertgruppen består av tre personer. Ordföranden är en erfaren marknadsrättsjurist, Ylva Aversten. Expertgruppen granskar anmälda marknadsföringsenheter utifrån SPER:s riktlinjer samt utfärdar rekommendationer till beslut som behandlas av SPER:s styrelse.

Kontaktinformation:

Maria Lindström, generalsekreterare i SPER

Epost: maria.lindstrom@sper.se, tfn: 070-320 28 12

Matz Wallander, VD Idrottens Spel

Epost: matz.wallander@idrottensspel.se, tfn: 010 25 02 001

FAKTA SPER: Spelbranschens Etiska Råd samlar etablerade spelföretag med tillstånd att bedriva spel i Sverige, kring viktiga speletiska frågor. Medlemmar i SPER är: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Lottericentralen, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet och Svenska Spel.

Kommentarer (0)

Kommentera

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.