Välgörenhet i spelreklam anses inte oetiskt

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2018 10:12 CEST

Spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring, SEEM, friar Postkodlotteriet för att ha använt utsatta människor i sin kommunikation. En genomsnittskonsument anses få intrycket av att lotteriet gör något bra med sitt överskott.

Se bifogad pressrelease från SEEM nedanför.

SEEM är spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring. Expertgruppen granskar anmäld marknadsföring utifrån branschorganisationen Spers Etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar samt fattar beslut om den anmälda reklamen strider mot riktlinjerna eller ej. SEEM granskar medlemmarna i branschorganisationen Sper. Alla ärenden finns att läsa här: https://seemanmalan.se/avgjorda-arenden/

Fakta om SEEM: SEEM är spelbranschens expertgrupp för etisk marknadsföring. Expertgruppen granskar anmäld marknadsföring utifrån branschorganisationen Spers etiska riktlinjer för ansvarsfull marknadsföring av spel om pengar samt fattar beslut om den anmälda reklamen strider mot riktlinjerna eller ej. SEEM granskar medlemmarna i branschorganisationen Sper.

FAKTA SPELBRANSCHENS RIKSORGANISATION: tidigare Spelbranschens Etiska Råd, samlar etablerade aktörer på den svenska spelmarknaden. Medlemmarna består av organisationer med svenskt tillstånd att bedriva spel: ATG, Folkspel, Idrottens Spel, Kombispel, Miljonlotteriet, Svebico, Svenska Postkodlotteriet, Svenska Spel och Sportlotteriet. Stödmedlem är Paf. Spelbranschens Riksorganisation arbetar för en sund, modern och hållbar spelmarknad.

Kommentarer (0)