Staffan Hansén, vd, SPP

Många droppar små…

Drick ett glas kallt och friskt vatten och tänk på en simtur i en solglittrande kristallklar sjö. Underbart eller hur? Vatten är en självklarhet för oss, samtidigt som över 700 miljoner människor runt om i världen saknar tillgång till rent vatten.

Så är vatten en fråga vi borde fundera över? Idag är det världsvattendagen som ger lite extra anledning till reflektion.

Förra sommaren blev vattenfrågan högaktuell även i Sverige när Gotland drabbades av akut vattenbrist. Det fick stora konsekvenser för öns invånare och semesterfirare. Gotland är även omgivet av världens mest förorenade hav – Östersjön – som ger än mer anledning till reflektion. Gotlands vattenproblem är ingen droppe i havet.

World Economic Forum har pekat ut tillgången till rent vatten som det största hotet mot global hållbar samhällsutveckling. Det finns stora risker relaterade till vatten, men också stora möjligheter för nya innovationer. Och det innebär naturligtvis att vattenfrågan är högaktuell för företagen.

Hur kan företagen minska användningen av vatten i sin produktion eller eliminera utsläpp som förorenar grundvatten och vattendrag? Det är frågor som kan reducera risker och effektivisera produktionen. Frågor av reell ekonomisk betydelse för näringslivet alltså.

Hur kan företagen skapa affär av vattenfrågan? Omvandla saltvatten till dricksvatten, utveckla ny teknologi som reducerar vattenanvändning eller som rentav eliminerar beroendet av vatten. Vattenfrågan är stor och affärsmöjligheterna gigantiska.

Vattenfrågan är relevant för oss som investerar pengar. Företag som blickar framåt bör även ha vattenfrågan på sin radar. Sådana företag vill vi som långsiktiga investerare gärna ha i våra fonder.

Men allt börjar i vardagen. Det räcker med att vara lite ekonomisk med vattenkranen och duschen där hemma för att bidra. Många droppar små…

/Staffan Hansén, vd, SPP