Staffan Hansén, vd SPP

Vatten som växtkraft för dina pengar

I söndags invigdes den årliga Världsvattenveckan här i Stockholm, i år på temat "water and waste – reduce and reuse". Syftet med veckan är att samla politiker, organisationer och näringsliv för att tillsammans diskutera och synliggöra vatten som resurs, helt enkelt öka kunskapen om de utmaningar som finns när det gäller tillgången på vatten.

De flesta ser vatten som en självklarhet och funderar sällan över sin förbrukning. Men visste du till exempel att det går åt 15 000 liter vatten för att producera ett kilo nötkött? Jämförelsevis går det bara åt 2500 liter vatten för att producera ett kilo ris. Vad vi väljer att äta har med andra ord stor betydelse för vår vattenförbrukning. Den globala jordbruksindustrin är världens största konsument av färskvatten – större än människornas direkta färskvattenbehov som ju även det i sig är gigantiskt.

Vatten täcker idag 70% av markens yta, men endast 2,5% av detta är färskvatten vi kan dricka. Av färskvattnet lagras nästan 70% i snö, is och glaciärer. Vi är nu uppe i 7,5 miljarder människor som skall dela på det vattnet, och därtill är det ganska ojämnt fördelat. Där någonstans börjar vidden av vår utmaning sakta att sjunka in. Vatten har kommit att bli en väldigt dyrbar naturtillgång, speciellt med tanke på att det inte har något substitut. Brist på färskvatten är inte enbart livshotande, utan tenderar även vara en grund för ökande social oro och konflikter. Företag med vattenintensiv produktion är finansiellt utsatta för brist på vatten, ökande kostnader för vatten och avloppshantering.

Så vad kan vi göra åt det här? Den medvetna konsumenten kan i vardagen påverka genom sin konsumtion och sitt direkta användande av kranvatten. Men det är minst lika viktigt hur vi investerar våra spar- eller pensionspengar – i företag som är en del av problemet eller en del av lösningen.Det är så vi på SPP tänker då vi investerar dina sparpengar. Effektiv vattenförbrukning är en av många faktorer som ingår i vår analys av de företag vi investerar i, på så sätt kan vi använda vatten som växtkraft för ditt sparkapital.

Det finns ett stort och växande underskott på färskvatten. Men det finns tursamt nog många företag som sett vattenproblemet och ställt om sin produktion. Den typen av företag tycker vi som långsiktiga investerare är väl positionerade för att skapa värde i framtiden, för oss och för våra kunder.

PS. Är du nyfiken på Världsvattenveckan, läs mer på http://www.worldwaterweek.org/ eller surfa in på #wwweek2017