​COP 21 – från ord till handling

​COP 21 – från ord till handling

I veckan som kommer inleds klimatmötet i Paris, då världens ledare möts för att förhandla fram ett nytt globalt avtal för att begränsa koldioxidutsläppen och bromsa den globala uppvärmningen. Vi stöttar antagandet av ett nytt avtal och utlovar vårt stöd i att se till att de mål som sätts också möts i praktiken.

SPP/Storebrand har klimatfrågan högt på agendan och är övertygade om att finansbranschen har en nyckelroll att spela.

- Vi ska framför allt driva frågor som är viktiga för våra sparare. Det handlar både om hur vi som investerare hanterar risker förenade med klimatförändringarna men också genom att identifiera möjligheterna, säger Filippa Bergin, Hållbarhetschef Storebrandkoncernen, som också kommer att vara på plats i Paris.

SPP/Storebrand deltar i COP21 för att påverka fler aktörer att ta ett helhetsgrepp om klimatrisker och finansiella risker som kommertill följd av att vissa bolag och branscher inte lyckas i sin omställning.

- Det kan innefatta allt ifrån konkurser till nedläggningar. Kolbolag är ett exempel på en bransch som förlorat kraftigt i värde de senaste åren. Vi ser också att omställningen kan leda till att betydande värden går förlorade i olika sektorer. Bara i energisektorn har det gjorts beräkningar att cirka 34 triljoner i framtida avkastning står på spel när den nödvändiga omställningen till ett grönt skifte sker, avslutar Bergin.

I tillägg till den hållbarhetsanalys som vi gör löpande i alla våra investeringar har SPP/Storebrand det senaste halvåret signerat Montreal Pledge och blivit medlemmar i Portfolio Decarbonisation Coallition. I och med detta förpliktigar vi oss att redovisa och minska vårt fossila fotavtryck från våra investeringar.

Ett exempel på åtgärder är att vi i en aktieportfölj på 150 miljarder SEK har minskat vårt årliga koldioxidfotavtryck med ungefär 350 000 ton, vilket motsvarar årligt utsläpp från ca 44 300 svenskar. Det har vi lyckats med genom att vi bland annat exkluderat ytterligare kolintensiva bolag och optimerat vår traditionella försäkring genom att välja in mindre koldioxidintensiva bolag med hög hållbarhetsnivå.