​SPP får väl godkänt för hållbarhetsarbete

​SPP får väl godkänt för hållbarhetsarbete

För att guida sparare som söker en hållbar förvaltning av sitt pensionskapital har Max Matthiessen för tredje året i rad undersökt hur Sveriges största pensionsförvaltare arbetar med ansvarsfulla investeringar. SPP får som enda pensionsbolag väl godkänt inom både traditionell förvaltning och fondförsäkring.

Max Matthiessen konstaterar att pensionsbolagens ambitioner och ansträngningar inom området har ökat i jämförelse med föregående år.

- Flera av bolagen har höjt sina ambitioner inom ansvarsfullt ägande. Vi ser också att allt fler aktörer går ett steg längre och skiftar fokus från rent reaktiva till proaktiva åtgärder, säger Kaj Elfgren, analytiker på Max Matthiessen.

När det gäller fondförsäkring får SPP, som enda bolag i undersökningen, väl godkänt. Det som utmärker SPP är att de presenterar en hållbarhetsmärkning som anger hållbarhetsgraden för respektive fond och för portföljen som helhet. SPP har dessutom ett större utbud av fonder som går steget längre och väljer in bolag som anses ligga i framkant vad gäller ansvarsfulla investeringar, istället för att bara utesluta de bolag som bryter mot internationella konventioner. Det skriver Max Matthiessen i ett pressutskick.

– Utmärkelsen är ett viktigt erkännande för det arbete vi gör inom hållbara investeringar. Vi arbetar hela tiden för att utvecklas på området. Hållbarhet är helt integrerat i vår kärnverksamhet och är det som vi är övertygade om att kommer skilja ut vinnarna från förlorarna i framtiden. Glädjande också att vi ser att allt fler kunder väljer att premiera det hållbara valet, säger Sara Skärvad, Press- och hållbarhetschef SPP.

Mer information om undersökningen når du via www.maxm.se/aa2015