Lars Pettersson, Ny försäljningschef Storebrand Kapitalförvalting

​Lars Petterson blir ny försäljningschef för Storebrand Kapitalförvaltning i Sverige

SPP/Storebrand Kapitalförvaltning har expanderat kraftigt i Sverige de senaste åren och de fortsatta ambitionerna är stora. Särskilt tydlig är tillväxten i fondbolaget, SPP Fonder, som idag är det största fondbolaget i Sverige efter de fyra storbankerna med ett förvaltat kapital på 170 miljarder kronor. Nettoinflödet för första halvåret 2017 var närmre 12 miljarder och SPP Fonder har haft en tillväxt på över 20 procent de senaste åren.

- Storebrand Kapitalförvaltning är i en kraftig expansionsfas och Lars kommer att ha en viktig roll i det fortsatta arbetet med att stärka Storebrand Kapitalförvaltning på den svenska marknaden. Hans långa erfarenhet av försäljning och utveckling i finansbranschen gör att han kombinerar både rutin och framdrift på ett excellent sätt och är helt rätt person att ta ledartröjan, säger Jørgen Hjemdal, Head of Institutional Clients på Storebrand Asset Management.

Lars kommer närmast från rollen som Institutionell säljare och rådgivare på Storebrand Kapitalförvaltning. Han har diger erfarenhet från finansbranschen i olika roller inom försäljning från både Öhman och Nordea. Lars har även varit verksam som konsult inom hållbara investeringar.

- Jag ser fram emot att fortsätta utveckla Storebrand Kapitalförvaltnings position i Sverige och att nu ta en mer ledande roll i det arbetet. Vår kapitalförvaltning är en fantastisk plattform för långsiktigt värdeskapande som erbjuder allt ifrån indexnära aktieförvaltning till smart beta och aktivt förvaltade Delphifonder och räntefonder. Vi har haft en mycket positiv utveckling inom alla produktområden de senaste åren och jag ser att vi har stor potential att växa ytterligare. Vårt fokus på hållbarhet har varit helt avgörande för de senaste årens framgång och intresset ökar hela tiden. En position vi ska bygga vidare på när vi nu tar nästa steg, säger Lars Petterson.

Storebrandkoncernen är ledande inom hållbara investeringar och förvaltar totalt 620 miljarder kronor.

SPP erbjuder rådgivning och ett brett sortiment av spar- och pensionslösningar för företag, organisationer och privatpersoner. SPPs hemsida www.spp.se