"De senaste fem åren har fonden överavkastat drygt 20 procent mot sitt jämförelseindex", säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder.

​Prisad faktorfond fortsätter att leverera

Storebrand Global Multifaktor fortsätter att leverera god avkastning och antalet kunder ökar hela tiden.

- Skälet till kundtillströmningen är helt enkelt att fonden har levererat väldigt bra avkastning. De senaste fem åren har den överavkastat drygt 20 procent ** mot sitt jämförelseindex MSCI World TNR vilket motsvarar en årlig överavkastning på cirka 2,3 procent, säger Åsa Wallenberg, vd SPP Fonder och Fondchef Storebrand Kapitalförvaltning.

- Det är lika bra som en riktigt bra aktiv fond samtidigt som den är prissatt i linje med en indexfond vilket gör den attraktiv för flera olika kategorier sparare. Att den dessutom förvaltas med hållbarhetskriterier gör den extraintressant för medvetna investerare.

Både institutionella och privata kunder har på senare tid fått upp ögonen för fonden. Det förvaltade kapitalet har mer än tiodubblats sedan strategin gjordes om 2013 och uppgår nu till nästan 14 miljarder.

- Bara på Avanza har antalet kunder i fonden fördubblats sedan i april vilket är en fantastisk utveckling, avslutar Åsa.

Storebrand Global Multifaktor tog nyligen hem förstapriset i kategorin bästa globala aktiefond på Morningstar Fund Awards 2017 i Oslo tack vare fondens förmåga att leverera god avkastning över tid.

Fonderna finns tillgängliga hos bland annat SPP, Avanza, Nordnet och Fondmarknaden.

** Storebrand Multifaktor har under perioden 2012-07-31—2017-07-31 avkastat 127,43 % i svenska kronor utan hänsyn till inflation.

Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. På sppfonder.se hittar du informationsbroschyr och faktablad.