Svårt för företagare att ha tillräcklig kunskap om bokslut!

Kvaliteten på inlämnade bokslut har försämrats. Det konstaterar UC i sin senaste rapport. Anledningen är att företagen i större utsträckning valt bort att använda sig av kvalificerad hjälp vid upprättandet av boksluten. Redovisningskonsultbranschen måste bli bättre på att berätta hur de kan hjälpa och stötta företagen att uppnå de lagkrav som gäller för företagen.

UCs senaste rapport visar på ökade brister i inlämnade bokslut. En tydlig indikation på att företagen inte har den kompetens som krävs för att sköta ekonomihanteringen enligt gällande lagstiftning. Företag med ordning på ekonomin och god kvalitet i bokslut och årsredovisning har bättre förutsättningar att driva lönsamma affärer. Företagare som tar kvalificerad hjälp av en Auktoriserad Redovisningskonsult har dessutom högre förtroende hos myndigheter, banker och andra kreditgivare. Detta faktum tydliggörs i rapport efter rapport som UC presenterar.

- Att driva företag är ofta mer än ett heltidsjobb och många är de företagare som sitter på kvällar, nätter och helger för att fakturera och hantera företagets ekonomi, säger Fredrik Dahlberg, förbundsdirektör hos SRF. Det krävs mycket tid av den som inte har de kunskaper om den lagstiftning som en företagare måste följa.

Företagare som är i behov av stöd i ekonomihanteringen bör anlita kvalificerad hjälp för att frigöra tid och kunna fokusera på sin kärnverksamhet. Ekonomihantering kan omfatta allt från bokföring, lönehantering och deklarationer till bokslut och årsredovisningar. En Auktoriserad Redovisningskonsult kan dessutom ge många ovärderliga tips och råd om hur lönsamheten i företaget kan ökas.

- Auktorisationen av redovisningskonsulter är en kvalitetsstämpel som är till för dig som är företagare. En Auktoriserad Redovisningskonsult har den kunskap och den erfarenhet som krävs för att din ekonomi ska hanteras på ett kvalitetssäkrat och effektivt sätt. Som företagare ska du vara trygg med att ta hjälp och veta att du anlitar en konsult med hög kompetens och många års erfarenhet, avslutar Fredrik Dahlberg.

På SRFs webbplats srfkonsult.se/minkonsult kan du som är företagare söka fram en Auktoriserad Redovisningskonsult nära dig. SRF har 4 000 medlemmar fördelade över hela landet. Kontakta någon av konsulterna som du kan söka fram i vår sökfunktion. Fråga om och hur du kan få hjälp. Det kommer att löna sig. Tillsammans behöver vi höja kvaliteten på ekonomihanteringen i det här landet – det ser vi tydliga bevis på!

• löpande redovisning
  • företag
  • bokslut
  • uc

Sveriges Redovisningskonsulters Förbund SRF, är den ledande branschorganisationen för redovisningskonsulter och lönekonsulter.

SRF grundades 1936 och driver en fortlöpande branschutveckling samt kvalitets- och kompetenshöjning av medlemmarna.

SRF bedriver också en omfattande informations- och utbildningsverksamhet.

Förbundet har omkring 6 000 medlemmar varav cirka 4 000 är Auktoriserade Redovisningskonsulter och Auktoriserade Lönekonsulter.

SRFs Auktoriserade Redovisningskonsulter bistår fler än 300 000 svenska och utländska företag och finns över hela landet.

Auktorisationen är en kvalitetsstämpel som borgar för trygghet, kompetens och förtroende. Genom auktorisationen skapas ett tydligt utbud av kvalitetssäkrade redovisnings- och lönetjänster till nytta för svenska företag.