Så moderniserades svensk industri!

Så moderniserades svensk industri!

Embryot till SSG Produktdatabas fyller 50 år. Hela dess tillblivelse är en viktig del av den svenska moderna industrihistorien. Tjänsten har nu vuxit till att innefatta 40 anslutna industrier och effektiviserar svensk industri!

Tjänsten föddes redan 1964 inom SCA, som en del av det så kallade SPID-projektet, vars uppgift var att då skapa något så modernt och tekniskt framstående som gemensamma datorstödda administrativa rutiner och system inom företaget för ekonomi, löner, färdiga produkter, förråd och inköp. För att kunna genomföra dessa avancerade projekt skapades en central dataavdelning.

GVM-registret kom till

Den första chefen för SCAs förråd och inköp blev Karl-Erik Hägglund. För att kunna genomföra projektet konstaterade han snabbt att det krävdes ett system för klassificering av reservdelarna och övriga förrådsförda varor. Därutöver behövdes standardiserade regler för beskrivning av de enskilda artiklarna. Artiklarna skulle dessutom förses med var sitt unikt artikelnummer.

Resultatet av dessa bryderier blev det så kallade GVM-registret, som än idag utgör den strukturella stommen i SKCs artikeldatabas, samt de än idag tillämpade principiella reglerna för beskrivning av artiklarna.

Den nybildade Klassificeringscentralen, som då var en enhet inom Standardavdelningen på SCA, gavs år 1966 uppgiften att bygga en gemensam artikeldatabas för förråden vid SCAs samtliga industrienheter.

SKC föddes

Projektet blev så framgångsrikt och fördelarna så uppenbara att SCA år 1969 träffade ett exklusivt avtal med Holmens Bruk om att även där införa SCAs MA-system och SCA fick också fortsättningsvis ansvaret att införa Holmens reservdelar i den då gemensamma artikeldatabasen. Efter denna kommersiella breddning fick enheten det nya namnet Skogsindustriella Klassificeringscentralen, SKC.

År 1973 anslöts även det då SCA-ägda Sund (Valmet i Sundsvall) till databasen, och år 1976 tillkom MoDo och år 1979 Stora Kopparberg

SSG övertog SKC

Vid ett styrelsemöte före sommaren 1991 beslutades att SKC, vars artikeldatabas då innehöll cirka 300 000 artiklar, skulle införlivas med SSG Skogsindustrins Anläggningstekniska Samarbetsgrupp. Övertagandet skedde från och med 1 januari 1993. I mars 1992 tillträdde Gunnar Tärnvik från SCA, som ny ordförande i SSG. Med detta tog verksamheten ny fart.

I samband med SSGs och SKCs samgående konstaterades att sammansättningen av reservdelar och övriga artiklar i skogsindustrins samlade förråd i stor utsträckning var desamma, delvis som en följd av gemensamma standarder sedan många år. Värdet av det gemensamma förråden uppgick då till uppskattningsvis till mellan 2-2,5 miljarder kronor, exklusive investeringsmaterial och råvaror. Mer än hälften av det sammantagna förrådet låg orört, vilket konstaterades var en kapitalbindning av betydande omfattning. För att kunna göra något åt detta måste reservdelar och övriga artiklar vara standardiserade till sina beskrivningar.

Med SKC följde fyra anställda och den dåvarande chefen Karl-Axel Lundberg, som delade på sig och fortsatte att arbeta halvtid som chef för SCAs MA-system och halvtid som chef för SKC.

Tillsammans med SKC flyttade SSG in i och övertog SCA Inköps lokaler vid SCAs huvudkontor på Skepparplatsen i Sundsvall.

Snabb teknisk utveckling

Året efter övertog branschorganisationen Skogsindustrierna SSG, samtidigt som verksamheten bytte namn till SSG Skogsindustriernas Teknik AB. Samma år blev Sven Jonsson Nordbäck, som då närmast kom från CAP Programmator, ny chef för SKC och tillika chef för ADB-frågorna inom SSG. Parallellt övergick SKC från stordatormiljö till client-servermiljö med en installation av en serverdator och ett internt nätverk som följd. Samtidigt togs också en CD-ROM-skiva fram, som då rymde SKCs all databasinformation.

Men den tekniska utvecklingen stannade inte upp. Två år senare installerade ett nytt system, baserat på EDI-meddelanden, för kommunikation mellan SKC och kunderna, samtidigt som SSG påbörjade arbetet med att utveckla sin första webbplats. År 1998 var webbplatsen tillräckligt tekniskt mogen för att kunderna via nätet skulle kunna köpa, ansluta sig till och underhålla all information och dokumentation kring SKC.

Kommersiellt genombrott

År 2002 bytte tjänsten SKC namn till SSG Produktdatabas och samtidigt blev Jonas Berggren, då inköpschef för SCA Ortviken, ny chef för verksamheten. Tre år senare blev han VD medan Karolin Jonasson övertog ansvaret för tjänsten.

Även på marknadssidan skedde stora framsteg. År 1993 anslöt sig Korsnäs till SKC-samarbetet, år 1994 tillkom Fiskeby Board och år 1996 Assi Domän Kraftliner. Idag har SSG Produktdatabas fler än 40 anslutna industrianläggningar från hela processindustrin och antalet artiklar överstiger 800 000.

SSG Produktdatabas har sedan starten för femtio år sedan vuxit rejält. Numera är det en stor artikeldatabas med över 40 anslutna industrier. Det är en strategisk resurs som hjälper företag att få bättre ordning över sitt anläggningsregister och förrådssystem. Det unika med tjänsten är att den är helt transparent, vilket gör att alla kan se vad alla har. Ett virtuellt lager med allas reservdelar där reservdelar kan lånas sinsemellan för att minska stopptiden, en öppenhet mellan branscher och företag som saknar motstycke i världen.

Detta skapar unika förutsättningar för att hitta helt nya lösningar för ökad effektivitet. Lösningar som är svåra att kopiera eftersom de bygger på ett unikt samarbete inom svensk industri. Nu håller nästa steg på att tas i SSG Produktdatabas utveckling. Ambitionen är att stora besparingar ska finnas att göra för industrin och en möjlighet att bygga en informationsinfrastruktur som ger förutsättningar för en effektivare industri.

Vill du ha mer information, kontakta Henrik Lundgren på SSG.