Slut med flygfrakt – en av nyheterna i Stadiums hållbarhetsrapport

Slut med flygfrakt – en av nyheterna i Stadiums hållbarhetsrapport

Stadium-koncernen rapporterar nu sitt mest hållbara år någonsin. Som branschledande aktör tar sportkedjan ett större ansvar än tidigare. Under det gångna året gjordes stora förändringar i verksamheten såsom ökad transparens, fortsatt fokus på cirkulära processer och beslut att sluta transportera med flyg.

– Om vi ska uppnå fortsatt tillväxt och hållbar ekonomisk utveckling behöver vi arbeta med återvunna material och cirkulära processer tillsammans med andra aktörer samt följa upp arbetet på såväl hemma som bortaplan, säger Karl Eklöf, VD för Stadium Group.

Stadium-koncernen släpper sin nya hållbarhetsrapport för räkenskapsåret 2018-2019, den sjätte i ordningen. Några av nyheterna i årets upplaga är mer information om leverantörsledet än tidigare och ökad transparens samt tydlighet. Dessutom berättar företaget om sitt första cirkulära projekt, där man bidrar till att skapa miljövänligare textilflöden genom att spinna nya garner av förbrukade fotbollströjor.

– Vi kommer att fortsätta arbeta med den hållbara affärsplan som vi antog i fjol. Den sträcker sig till 2030 och är förankrad i de globala målen för hållbar utveckling. Under året har alla strategiska möten med externa partners haft en tydlig agenda där en av de viktigaste punkterna varit hållbarhet. Vi jobbar endast med varumärken som kan följa våra krav, och tydligt kan visa hur de gör det, för att våra kunder ska kunna göra trygga och hållbara val, säger Karl Eklöf, VD för Stadium Group.

Sjöfrakt i första hand
Ett betydelsefullt steg som Stadium-koncernen beslutat för att minska sitt klimatavtryck är att från och med våren 2020 inte acceptera att varor transporteras på något annat sätt än med båt eller tåg från leverantörer i Asien. Om flygtransport i undantagsfall måste användas kommer Stadium att begära klimatkompensation.

Fotbollsfest för jämställdhet
För att hylla kvinnor och tjejer inom idrotten genomförde Brommapojkarna (BP) tillsammans med Stadium och Nike kampanjen BrommaGirls. Den 25 maj 2019 arrangerades en stor fotbollsfest på Grimsta IP, när BP:s damlag spelade hemma mot Morön BK. Damlaget spelade denna dag i en matchtröja med texten BrommaGirls på ryggen inför fulla läktare. Matchdagen bjöd även på olika aktiviteter, fotbollsprofiler och framträdande av artister. Genom att rikta strålkastarna mot de fantastiska idrottsbedrifter som alltför ofta utförs inför halvtomma läktare syftade aktiviteten till att bidra till en framtid där alla har möjlighet att utöva sport på lika villkor, oavsett kön.

Höjdpunkter från hållbarhetsrapporten:

• 40 procent av Stadium koncernens egna varumärken var hållbart tillverkade under räkenskapsåret 2018-2019, vilket är en ökning med 5,5 procent från föregående år.
  • Nästan fem miljoner gamla PET-flaskor har återvunnits och omvandlats till polyester som blir till nya kläder.
  • 2018 var alla egenproducerade kläder och skor 100 procent fria från PFAS/högfluorerande ämnen, vilket mot slutet av 2019 även inkluderade tält och väskor. PFAS/högfluorerande ämnen misstänks påverka människa och miljö negativt.
  • Drygt 60 000 Fairtrade-märkta bollar köptes under året in till Stadium-butikerna. Alla egenproducerade fotbollar och beachvolleybollar är Fairtrade-märkta, en internationell certifiering för hållbar utveckling. Syftet är att verka för skälig lön, motverka barnarbete, diskriminering, främja demokrati, organisationsrätt och miljöhänsyn i produktionen.
  • Stadium Group har under året sparat in nära tolv miljoner liter vatten genom att använda energi- och vattensnåla tekniken Solution Dye vid infärgningen av kläder. Till skillnad från mer traditionell infärgning av tyger, som kräver stora mängder vatten, energi och koldioxid färgas istället tygets fiber med Solution Dye-tekniken redan från början.
  • På eget initiativ gjordes under året inspektioner (granskningar) på hälften av de 188 fabriker koncernen har produktion. Inspektionerna genomförs i samarbete med ELEVATE Limited, en global leverantör med expertis inom hållbara leverantörskedjor och stort fokus på transparens.
  • Nästan 84 000 kilo gamla textilier har samlats in i Stadium-koncernens butiker genom insamlingsprojektet re:activate i samarbete med Human Bridge.
  • Under verksamhetsåret var andelen förnybart drivmedel för företagets transporter inom Sverige 31 procent.
  • Sedan starten 2003 har cirka 25 000 aktivitetsväskor delats ut av Stadium till landets förstaklassare. Hösten 2019 delades 4 456 väskor ut i samband med kampanjen Bekämpa stillasittandet. Nytt var att aktivitetsväskorna delades ut i samarbete med Generation Pep.
  • Sommaren 2019 deltog fler än 7 000 barn och ungdomar i Stadium Sports Camp. Sedan starten har över 100 000 deltagare aktiverat sig i lägret och Stadium har gett tillbaka nästan 65 miljoner kronor till föreningslivet. Stadium Sports Camp AB drivs som ett SVB-bolag (Särskild Vinstutdelningsbegränsning) där allt eventuellt överskott ges tillbaka till de samarbetsföreningar som är med och arrangerar.
  • Över 230 000 människor har under året aktiverats i de event Stadium är samarbetspartner till.
  • Stadium sålde cirka 65 000 vattenflaskor till förmån för SOS Barnbyar vilket gav drygt 320 000 kronor till verksamheten i Chattogram, Bangladesh och Lapsikylä i Finland.
  • Stadium-koncernen genomförde en fyra månader lång Stadium Staff Challenge, där drygt 2 000 medarbetare vardagsmotionerade för sänkta stressnivåer. Cirka 133 000 timmar aktiveter genomfördes i teambuilding-projektet och gav ett förbättrat välmående hos medarbetarna med 8,4 procent. Dessutom innebar projektet besparingar på 30 ton CO2, om man beräknar att cykelturerna ersatt bilresor.

För att läsa hållbarhetsrapporten, klicka här.

För mer information, vänligen kontakta:
Angelica Larsson, PR och kommunikationsansvarig Stadium, angelica.larsson@stadium.com
070-580 39 31.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sport- och upplevelseläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2017/2018 var nästan sex miljarder kronor. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.