Stadium effektiviserar marknadsföring och försäljning

Stadium slår ihop marknads- och försäljningsavdelningarna och bildar en ny enhet som flyttar till Solna. Omorganisationen är en följd av företagets ökade fokus på e-handel och digital kommunikation och innebär att ett tiotal tjänster blir varslade och cirka 35 flyttas från Norrköping. Fackliga förhandlingar pågår fortfarande.

Sportkedjan Stadium flyttar delar av verksamheten i Norrköping till Solna. Cirka 35 anställda berörs genom att dessa tjänster kommer att bli placerade i Solna. De centrala delarna i Stadium Groups verksamhet såsom ekonomi, etablering, HR och IT samt Stadium Sports Camp blir kvar i Norrköping. Likaså Stadium inköpsavdelning som sett till antalet tjänster är den största avdelningen samt koncernledningen.

– Vi satsar framåt och utvecklar vår verksamhet i takt med den ökande digitaliseringen. Det handlar om att kompetensutveckla och stärka våra interna resurser inom digital kommunikation och e-handel samt att effektivisera vår verksamhet för att fortsätta utmana oss själva och branschen. Förhoppningen är att majoriteten av de 35 direkt berörda följer med till Solna, säger Magnus Wåhlander, General Manager på Stadium.

De nuvarande avdelningarna Marknad och Försäljning på Stadium slås ihop till en kommersiell avdelning som kommer att vara baserad i Solna Business Park i Stockholm. I och med sammanslagningen varslas ett tiotal tjänster totalt i organisationen.

– Vi har haft tre samtida kontor i Stockholm som vi nu slår ihop till ett vilket underlättar det dagliga arbetet. Vi bedömer att det finns flera fördelar med att göra det, som närhet till samarbetsparters, fler av våra butiker och bättre förutsättningar att rekrytera den kompetens som krävs för fortsatt utveckling. Vi har en god dialog med facket men kan inte kommentera enskilda tjänster, fortsätter Magnus Wåhlander.

Information om omorganisationen gick ut innan sommaren till samtlig personal och fackliga samtal genomförs med berörda under oktober månad. Den nya organisationen beräknas vara på plats i början av 2019.

För mer information, vänligen kontakta;
Angelica Larsson, PR & Informationsansvarig på Stadium
angelica.larsson@stadium.com, 0705803931

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.