Stadium fortsätter ta nordisk mark!

Nyhetsbrev Stadiumkoncernens omsättning för verksamhetsåret 02/03 uppgick till 2 852 MSEK, vilket är en ökning med 315 MSEK (12,4%) jämfört med föregående år. Koncernresultatet efter finansiella poster var 113 MSEK. Av försäljningsintäkterna stod den svenska verksamheten för 92%. Kedjans butiker i Danmark och Finland forsätter att utvecklas positivt. Organisationen har under verksamhetsåret anpassats för en fortsatt stark nordisk expansion. Stora investeringar har gjorts i nya butiker och i ombyggnad av befintliga butiker, dessutom i nytt datorstöd och i utbyggnad av Servicekontoret i Norrköping. En rad nya tjänster har också tillsatts för att öka kvaliteten, framför allt på inköps- och försäljningssidan. Totalt har 89 nya medarbetare anställts. I Sverige har sex nya Stadiumbutiker tillkommit, Täby 2, samt Länna i Stockholm, Jägersro i Malmö, Nova Lund, Hälla Västerås samt i Skellefteå. Åtta butiker har byggts om. Vid verksamhetsårets utgång fanns totalt 78 Stadiumbutiker. Antalet aktiva kundkortsmedlemmar i Norden uppgick till 385 000. En egen TV-kanal har startats i samtliga svenska Stadiumbutiker. Kanalen används främst för information och reklam till kunder, men även i utbildnings- och informationssyfte för Stadiums egen personal. Efter verksamhetsårets utgång har ytterligare sex nya Stadiumbutiker öppnats, varav tre i Danmark. Nya butiker i Sverige är Ersboda i Umeå, Bergvik i Karlstad samt Östersund. I Danmark har de nya butikerna öppnats i Lyngby och på Købmagergade i Köpenhamn samt i Bruuns Galleri i Århus. Sportlägret Stadium Sports Camp hade i somras 3125 deltagare. Lägret firar 10-årsjubileum 2004 och kommer då att erbjuda 10 olika huvudsporter. Nytt för året blir friidrott och simning. För våren 2004 planeras ytterligare fyra nya Stadiumbutiker. I Sverige gäller det A6 i Jönköping och Birsta i Sundsvall. Övriga två är Fields i Köpenhamn och Ro’s torv i Roskilde, Danmark. Ett samarbete med det börsnoterade bolaget SkiStar som driver skidanläggningar i Sälen, Vemdalen, Åre och Hemsedal, har också inletts under det nya verksamhetsåret. Avtalet innebär inköpssamarbete med start våren 2004. Dessutom kommer Stadium att etablera en butik med ett nytt alpint koncept i Lindvallen inför skidsäsongen 2004/05. Ambitionen är att på sikt etablera fler butiker på SkiStars destinationer. För mer information, kontakta koncernchef Ulf Eklöf, 011-24 30 00 eller informationschef Sussi Calås-Jonsson, 011-24 61 03, 0709 53 47 60.