Stadium - ny huvudsponsor till Vasaloppet!

Avtalet, som gäller t.o.m. år 2009, är Stadiums i särklass största evenemangs- och sponsringsavtal hittills. - Det är glädjande att ha skrivit ett långt avtal med Stadium som huvudsponsor, säger Mats Budh, VD för Vasaloppet. Stadium är ett företag med ungdomlig och sportig image. Efter vårt samarbete med Stadium som officiell sportleverantör har vi sett fina resultat. Vi har båda stärkt våra varumärken. Det ska vi fortsätta med, avslutar Mats. Mattias Zingmark, event- och sponsringsansvarig på Stadium: - Sedan vi startade samarbetet med Vasaloppet för tre år sedan, har vi gjort en kraftig försäljningsökning på hela längdsegmentet. Nu vill vi ytterligare stärka vår trovärdighet som skidleverantör och samtidigt stödja Vasaloppet med dess motions- och tävlingsverksamhet. Huvudsponsoravtalet innebär att Stadium får större försäljningsmöjligheter med tältbutiker i både Mora (1800 kvm) och Sälen (1200 kvm). Tidigare har Stadium endast haft försäljningsrätten i Sälen. Butikerna har öppet under hela Vasaloppsveckan. I Mora arrangerar Stadium även en mässa med inriktning på kost och hälsa. Stadium får en mycket tydlig exponering under Vasaloppsveckan, både på nummerlapparna och längs skidspåret. Vasaloppsturné i Sverige och Finland Under oktober arrangerar Stadium en Vasaloppsturné, som besöker 20 Stadiumbutiker. Kunderna träffar leverantörerna och får hjälp att göra rätt val av utrustning. I år besöker turnén Finland för första gången. Experthjälp inför loppet Under januari och februari anordnas s.k. ”clinics” i sju butiker där deltagarna får experthjälp och tips inför loppet, både när det gäller kost, valla och utrustning. En nyhet för året är att den fyrfaldige Vasaloppsvinnaren Janne Ottosson anlitas för att hjälpa Stadiums kundklubbsmedlemmar att träna och valla rätt, under en träningshelg i Åsarna. Barnens Vasalopp I vinter arrangerar Stadium även Barnens Vasalopp över hela landet. Dagis och skolor gör en egen Vasaloppsbana, som symboliserar sträckan mellan Sälen och Mora. Alla deltagare får nummerlapp, blåbärssoppa och diplom. Förra året åkte 100 000 barn loppet. I år är målet att fördubbla antalet startande. Vasaloppsveckan äger rum 25/2-2/3 2005. Förra året var 47 300 åkare anmälda till något av loppen. Under 2005 är målet att få 50 000 deltagare. Frågor hänvisas till Mattias Zingmark, event- och sponsoransvarig på Stadium 0708-280923 eller till Rolf Hammar, generalsekreterare Vasaloppet 070-2046701.