Stadium Sports Camp: aktivitet, rörelseglädje och gemenskap

Stadium Sports Camp: aktivitet, rörelseglädje och gemenskap

Nu på söndag invigs sport- och upplevelselägret Stadium Sports Camp för 24:e året i rad. Sedan starten har över 100 000 barn och unga aktiverats och skapat minnen och goda vanor för livet. Nytt för i år bowling och styrkesport.

Sedan 1995 har barn, unga, idrottsledare och sommararbetande ungdomar fått ta del av aktivitet, glädje och kamratskap på Himmelstalundsfältet i Norrköping. För tre år sedan etablerades även lägret i Halmstad som i år väntar deltagarrekord igen med närmare 1 300 deltagare. Närmare 7 500 totalt har i år anmält sig till Sveriges största läger som växt med två sporter sedan i fjol, styrkesport och bowling.

– Gymnastik är en av de mest populära sporterna och platserna tar slut fort. Här möter man verkligen ett uppdämt behov med ett breddupplägg som fokuserar på rörelse och glädje istället för prestation – precis som lägret i sin helhet. Hos oss finns ingen elitsatsning, alla är välkomna även om man inte prövat sporten tidigare. Även multi, som ger deltagarna en bred palett av idrott och aktivitet, är väldigt populär, fortsätter Johan Zahn.

Förutom aktivet och glädje är gemenskap ett återkommande ord för Stadium Sports Camp. Tack vare tätt samarbete med stiftelsen Friends skapas en trygg och inkluderande kultur där alla är välkomna. Stadium Sports Camp är också en möjlighet för många till sommarjobb och kanske till och med det första steget in i arbetslivet. 260 skolungdomar kommer i år att arbeta som anställda på lägret och över 1 200 lägerledare finns på plats. Tio ensamkommande flyktingbarn har också fått anställning.

– Vi är många som sett de alarmerande siffrorna om att barn och unga inte rör tillräckligt mycket på sig och att allt fler slutar idrotta tidigt. Det är en viktig samhällsfråga där vi sedan projektet startade inspirerat och aktiverat över 100 000 deltagare, säger Johan Zahn, General Manager Stadium Sports Camp.

Stadium Sports Camp erbjuder i år totalt 25 sporter där deltagarna väljer en huvudport de fokuserar på och varvar med andra aktiviteter, förutom de som väljer Multi där man testar flera sporter. Många av de traditionellt stora sporterna så som fotboll, ishockey och basket finns på plats men lägret har också plats för de lite mindre ”livsstilssporterna” som t.ex. parkour, cheerleeding och klättring.

– Vi har en hög återanmälningsfrekvens och ryktesspridning är vårt starkaste rekryteringsvärde. För oss handlar det om att skapa den bästa upplevelsen för alla deltagare och bidra i samarbete med Norrköping respektive Halmstad kommun till tusentals arbetstillfällen, fortsätter Johan Zahn.

Invigningen av Stadium Sports Camp 2019 sker i Stadium Arena och i Halmstad Arena söndag 24 juni 14.00. Lägret i Norrköping pågår i fyra veckor och två veckor i Halmstad.

Stadium Sports Camp i siffror

• 60 miljoner har delats ut till det lokala föreningslivet sedan år 1995.
  • 7 500 deltagare varav 1 300 i Halmstad har anmält sig till Stadium Sports Camp 2019.
  • 1 200 idrottsledare arbetar på lägret i år.
  • Över 400 friplatser har i år delats ut till deltagare med sociala eller ekonomiska problem.
  • 260 sommarjobbare finns på plats i Norrköping och Halmstad.
  • 56 % är lägrets återanmälningsfrekvens.
  • 54 % av deltagarna är tjejer.
  • 30 % (cirka) av omsättningen beräknas gå tillbaka till föreningarna efter årets läger.
  • 25 sporter totalt genomförs 2019.
  • 15 barn har valt Parasport på Stadium Sports Camp.
  • 10 ensamkommande flyktingbarn kommer att arbeta på lägret i Norrköping.
  • 1 dag/vecka serveras vegetarisk lunch på lägret.

Stadium är Sveriges största sport- och sportmodekedja. Med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Sneakers Point har företaget cirka 180 butiker totalt i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sport- och upplevelseläger och årligen aktiverar cirka 8 000 deltagare. Koncernen har närmare 4 000 anställda och ägs av familjen Eklöf. Omsättningen 2017/2018 var nästan sex miljarder kronor. Med en vision om att aktivera världen vill Stadium inspirera till ett aktivt liv för alla.