Stadium Sports Camp stannar i Halmstad

Tvåtusen deltagare, tvåhundra sommarjobb och över en miljon kronor till lokala föreningar. Det är resultatet efter Stadium Sports Camps två år i Halmstad. Nu har ett nytt treårigt kontrakt skrivits och därmed fortsätter satsningen på läger för unga.

Stadium Sports Camp startade sin verksamhet i Norrköping 1995 och etablerade sig i Halmstad för två år sedan. När satsningen nu utvärderas så vill både Stadium och Halmstads kommun fortsätta att utveckla samverkan som också ger mycket tillbaka i form av bland annat sommarjobb och inkomster till Halmstads föreningsliv.

Tolv föreningar har fått ta del av över en miljon kronor genom lägret som hittills aktiverat över 2000 deltagare. 75 procent av deltagarna kommer från andra kommuner, främst i Skåne och Göteborgs-trakten. Många har familjen med sig till Halmstad vilket leder till ökad turism och intäkter för det lokala näringslivet.

− Vi ser detta som en långsiktig satsning i Halmstad och är glada över att nöjdheten bland deltagarna är så hög. 97 procent vill komma tillbaka till lägret och det är ett kvitto på att vi tillsammans ger barn och ungdomar minnen för livet, säger Johan Zahn, General Manager för Stadium Sports Camp.

Aktiva barn och unga

Lägret skapar även arbetstillfällen för gymnasieungdomar i kommunen. Över 200 har fått utbildning och sommarjobb genom samarbete med utbildnings- och arbetsmarknadsförvaltningen.

Cirka 300 av deltagarna är elever från Halmstads kommun som fått gratisplatser på lägret. Med hjälp av företag, stiftelser och privatpersoner skapas plats även för de som inte har möjlighet att stå för kostnaden själva.

− Vi ser att samarbetet ger ett mervärde för Halmstad. Vi vill att fler barn och ungdomar, framför allt i utsatta områden, ska ha en meningsfull fritid. Där kan Stadium Sports Camp göra skillnad, säger Anders Thorén, chef på teknik- och fritidsförvaltningen som är en av många förvaltningar som gör sommarlägret möjligt att genomföra.

Stadium är Sveriges största sportkedja och med koncepten Stadium, Stadium Outlet och Stadium Pulse har företaget cirka 170 butiker i Sverige, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom Stadium Sports Camp (svb) som är Sveriges största sportläger. Koncernen har cirka 3 800 anställda och omsättningen 2016/2017 var cirka 5,3 miljarder kronor exklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt liv för alla. www.stadium.se.