Stadiums första butik utanför Norden invigd

Stadiums första butik utanför Norden invigd

Idag, den 25 september, slog Stadiums första butik utanför Norden upp sina portar. Nordens största sportkedja annonserade i våras att de skulle expandera till Hamburg, och nu är flaggskeppsbutiken i de centrala shoppingkvarteren invigd. Kön ringlade lång när dörrarna slogs upp kl 12.

– Vi är stolta och glada över vår expansion, och mottagandet här i Hamburg har varit fantastiskt. Läget och butiken passar Stadiums koncept med aktiva familjer som främsta målgrupp, perfekt. Vi har en lång tradition och framgångsrika år i Norden att stå på när vi nu för första gången tar steget ut på en europeisk marknad, säger Gustaf Öhrn, vd för Stadium.

Det var i våras som Stadium berättade om sina planer att ta vidare sin verksamhet ut i Europa, och Hamburg var ett logiskt första val. Den tyska sportmarknaden är den största i Europa och Hamburg är en av de snabbast växande regionerna. I staden med omnejd bor över fyra miljoner invånare, och liknar i mångt och mycket också de nordiska marknaderna vad gäller exempelvis klimat och sport- och modeintresse.

– Vår vision är att aktivera världen, och etableringen i Hamburg är allvarligt menad. Vi har inte bråttom och kommer inte skynda på en vidare europeisk expansion, men vi har gjort vår läxa och är förberedda. Blir lanseringen så lyckad som vi hoppas kommer vi säkert att titta vidare på ytterligare butiker och fler marknader, säger Gustaf Öhrn.

Stadium har rekryterat Daniela Thinius som landschef i Tyskland.

– Vi vill bygga vidare på det starka koncept som Stadium har, men så klart anpassa det efter en tysk marknad. Kunderna kommer att, precis som på övriga marknader, hitta en blandning av våra egna varumärken som SOC och Everest, tillsammans med utvalda externa varumärken som Peak Performance, adidas och Nike. För oss är pris, produkt och starka erbjudanden viktigt och det konceptet tror vi stenhårt på, säger Daniela Thinius som senast arbetat som regionansvarig på Puma i Tyskland.

Butiken ligger på Mönckbergstrasse, mitt i Hamburgs shoppingkvarter. Tyskland blir den fjärde marknaden Stadium etableras på efter Sverige, Danmark och Finland. Idag är Stadium Nordens största sportkedja med totalt cirka 150 butiker.

Stadium är Nordens största sportkedja med cirka 150 butiker i Sverige, Danmark, Finland och Tyskland. I koncernen ingår dessutom specialkoncepten Stadium Ski och Stadium Outlet samt dotterbolaget Stadium Sports Camp (svb). Koncernen har cirka 3 200 anställda och omsättningen 2012/2013 var cirka 6,1 miljarder kronor inklusive moms. Företaget ägs av bröderna Ulf och Bo Eklöf med familjer samt Ikano S/A. Stadium vill inspirera till ett aktivt, roligt och hälsosamt liv. www.stadium.se.