Stej tar krafttag mot svensk e-postreklam

Mängden oönskad reklam för webbtjänster, utbildningar, trycksaker och mycket, mycket annat blir allt vanligare i inkorgen. Bakom utskicken står allt oftare svenska företag och inte den traditionella ljusskygga spammaren. Många användare undrar säkert varför spamfiltret inte stoppar reklamen. Svaret är enkelt. Att stoppa reklamen skulle även stoppa beställda nyhetsbrev och önskad reklam. Men nu kommer Stej med en kraftfull lösning.

Andelen oönskad svensk reklam ökar stadigt. Enligt Stejs egna undersökningar har ökningen varit över 600% under de två senaste åren. Dessutom accelererar ökningen stadigt. Förklaringen är att fler och fler svenska företag väljer att skicka ut reklam utan att mottagaren aktivt valt detta. Inte minst så drabbas den offentliga sektorn eftersom man inte får kasta bort reklamen på samma sätt som ett företag.

”De är beklagligt att svenska företag väljer att skicka ut reklam utan att mottagaren önskat detta. Etiken verkar bli sämre bland företagen, samtidigt som användarna blir avtrubbade och inte reagerar lika starkt på reklamen längre. Men nu kommer vi på Stej med en enkel och mycket effektiv lösning.”, säger Stefan Thelberg, VD och antispamexpert på Stej.

Stej lanserar i vår funktionen Stej CEF (Comercial Email Filter). Genom att användarna snabbt och enkelt rapporterar den oönskade reklamen så stoppas den för alla användare som prenumererar på CEF-databasen. Eftersom reklamen från svenska företag nästan uteslutande kommer från företagens egna domäner blir CEF mycket exakt och därmed effektiv. Stejs redan stora användarbas gör att den oönskade svenska reklamen snabbt rapporteras och stoppas, medan önskade nyhetsbrev och önskad reklam fortfarande når mottagaren. IT-administratören på företaget eller t ex kommunen väljer om och i vilken utsträckning CEF skall användas.

Till att börja med kommer CEF finnas som en inbyggd funktion i spamfiltertjänsten Stej PowerFilter - för både privat och offentlig sektor. Stej planerar att öppna CEF-databasen för allmänheten under den senare delen av 2010.

• antispam
  • spam
  • spamfilter
  • reklam
  • oönskad

Stej Internet Services AB – email security made easy
Stej är marknadsledande som svensk leverantör av e-postsäkerhetstjänster i molnet. Vi hjälper företag att få en trygg och väl fungerande e-postmiljö fri från spam och virus, utan leveransproblem och förlorad legitim e-post och med en trygg och säker backup. Stej har kunder inom den privata och den offentliga sektorn i Sverige och användare i över 15 länder. 2008 växte Stej snabbast av alla svenska leverantörer av e-postsäkerhetstjänster. Varje månad stoppar Stej över 100 miljoner skräppostmeddelanden. Läs mer på www.stej.se.