​Stellagalan – Something’s Cooking!

​Stellagalan – Something’s Cooking!

Måndagen den 21 september 19.00 är det dags att logga in för Stellagalans digitala prisutdelning. Då koras 10 av Sveriges mest kompetenta kvinnor inom mat, dryck och service.

För att skapa riktig feststämning har Stellagalans Ida Ström och Karoline Nordenfors skapat en speciell meny för kvällen. Du kan lätt följa deras recept och dryckestips i tre Cook-along-filmer på Youtube.

Kocken Karoline Nordefors har här skapat en meny som i grunden är laktovegetarisk, men där den som vill kan lägga till MSC-märkt fisk eller skaldjur samt svenskt bacon i två av rätterna. Sommelier Ida Ström har med säker näsa valt dryck som passar till rätterna.

Menyn består av en förrätt med krämig gazpacho, följt av en frasig råraka och avslutas med en läcker äppelpizza. Alla rätterna är lättlagade – allt du behöver göra är att kolla in den bifogade inköpslistan, där du även hittar tipsen på utmärkta drycker.

14 september 15.00 Gazpacho

16 september 15.00 Råraka

18 september 15.00 Äppelpizza

Bänka dig framför Stellagalan och heja på dina favoriter bland alla de fantastiska kvinnor som nominerats i år
Tagga dina inlägg med #stellagalancookalong så lägger vi upp bilderna i vårt Instagramflöde!

Vi citerar några av våra grymma juryordföranden:

– Stellagalan har skapat ett ”metoo- skifte” i den gastronomiska branschen, säger Maria Printz, juryordförande för Stella Bagare.

– Stellagalan är extra viktig i år, vi får inte glömma jämställdheten i bruset av pandemin, säger Titti Qvarnström, juryordförande för Stella Kock.

– Det är väldigt tydligt att det finns många duktiga kvinnor i Sverige som verkar i det tysta. Jag ser definitivt en utveckling mot en mer positiv syn på att uppmärksamma kvinnor i restaurangbranschen, både genom olika tävlingar och prisutdelningar men också på arbetsplatsen. Det har kommit in fler kvinnliga kockar och det är viktigt att lyfta dem och visa att är de är del av en grupp som växer. Inflödet av kvinnor till branschen blir ju större om man visar på positiva aktiviteter och att det finns glädje i yrket, säger Hanna Halpern, avgående vd för Restaurangakademien, juryordförande för Stella Mentor. LÄS MER

-----------------------

Cook-alongerna är ett samarbete med Stellagalans sponsorer Menigo, Vinunic och The Wineagency. Den filmade prisutdelningen sänds A house i Stockholm. Tillsammans arbetar vi för jämställdhet inom gastronomin.

-----------------------

Stellagalan ska bygga en plattform för samarbete kring en jämställd bransch,synliggöra de mest meriterade och ambitiösa kvinnorna och bygga broar mellan mentorer och unga i branschen. Genom att lyfta förebilder vill vi inspirera och stärka nya generationer. Teamet bakom Stellagalan arrangerar förutom den årliga galan ett jämställdhetsforum samt debatter och möten i olika sammanhang.

Våra partners är Menigo, A house, Absolut, Omaka, Svenskt Kött, Vega, Visita, J A Sundqvist, The Wine Agency och Vinunic, MSC Marine Stewardship Council.

Stellagalan arrangerade 2018 Sveriges första prisgala för kvinnor i gastronomin, som hölls på restaurang Gondolen.
2019 hölls galan på Fotografiska och utökades med ett forum om jämställdhet.

Stellagalans styrelse består av Anette Rosvall, Karoline Nordefors, Ida Ström, Anna Antonia Svedberg, Maja Berthas, Ella Nilsson, Anita Lindström och Anna Lind Lewin.