På den nya halvön kommer Stena Fastigheter Göteborg bygga hyresrätter, lokaler och ett visitor center för Ostindiefararen Götheborg.

Klartecken för Masthuggskajen – nu startar byggnationen

Ett av Göteborgs största stadsutvecklingsprojekt har fått klartecken. Detaljplanen för Masthuggskajen har vunnit laga kraft, vilket innebär att byggarbetet kan starta. Stena Fastigheter Göteborg kommer att skapa en trivsam plats som är levande dygnet runt. Först ut kommer kvarteret vid Värmlandsgatan, närmast Danmarksterminalen, där 6500 kvadratmeter nya kontorsytor kommer att skapas.

- Masthuggskajen har varit Stenas hem i över 50 år och här har vi vårt hjärta. Det känns fantastiskt att vi nu kan börja bygga bostäder, lokaler och plats för kreativitet, och skapa en plats för alla, säger Agneta Kores, VD Stena Fastigheter Göteborg.

Mark- och miljödomstolen har avslagit de överklagande som kommit in mot beslutet om antagande i Göteborgs Stads kommunfullmäktige avseende detaljplanen, vilket innebär att utvecklingen av Masthuggskajen kan fortsätta. Masthuggskajen ligger i en kulturell och kreativ del av staden, mellan Järntorget, Långgatorna och hamnen, i en fantastisk maritim miljö i sjöfartsstaden Göteborg.

Stena Fastigheter Göteborg kommer att bygga 300 hyresrätter och 30 000 kvm lokaler som inrymmer restauranger, handel och service av olika slag. En del av dessa kommer att ligga på den halvö som byggs ut i vattnet. Här kommer också Ostindiefararen Götheborg att ha sin permanenta placering intill ett visitor center.

- Vi kommer att utveckla Masthuggskajen tillsammans med de som ska besöka, bo och arbeta här. Det finns också mycket positivt runtomkring som vi vill ta tillvara. Det är så vi skapar hållbara och inkluderande stadsdelar, säger Agneta Kores.

Masthuggskajen är en del av Älvstaden och ett av Göteborg största stadutvecklingsprojekt. Här kommer totalt 1 300 bostäder, 6000 arbetsplatser, restauranger, förskolor och hotell att växa fram under de kommande åren. Det småskaligt lokala ska mixas med det internationella. Området är certifierat för hållbar stadsutveckling enligt Citylab.

- På Masthuggskajen ska det vara enkelt att leva och verka hållbart. Vi kommer bland annat att erbjuda lägenheter med co-living, olika delningsmöjligheter och mobilitetslösningar, säger Agneta Kores.

Mer information

För mer information kontakta gärna Mia Larsson, kommunikationsansvarig, Stena Fastigheter Göteborg, mia.larsson@stena.com, 075-241 51 61.

www.stenafastigheter.se/masthuggskajen

Fakta Masthuggskajen

Nu bygger vi Masthuggskajen. Med 1 300 bostäder och 5 000 – 6 000 arbetsplatser utvecklas området till en plats full av kontraster. Av gammalt och nytt. Storslaget och småskaligt. Globalt och lokalt. Masthuggskajen skapas av Göteborgs Stad och ett konsortium bestående av Elof Hansson Fastigheter, Folkets Hus Göteborg, Hotell Draken, NCC, Riksbyggen, Stena Fastigheter Göteborg och Älvstranden Utveckling. Området är en del av Älvstaden och Citylab-certifierat för hållbar stadsutveckling.

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Utifrån ett långsiktigt perspektiv äger och förvaltar vi totalt cirka 2,4 miljoner kvadratmeter fördelat på 25 000 bostäder och 3 500 lokaler i Göteborg, Malmö och Stockholm samt Lund, Lomma, Landskrona och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som huvudsaklig upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva bostäder och lokaler där människor trivs. Genom vårt eget arbetssätt relationsförvaltning stärker vi tryggheten och trivseln i de kvarter vi finns i. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval. Läs mer på www.stenafastigheter.se