Odlingar bidrar med gemenskap mellan hyresgäster och nya miljöer för vilda pollinatörer.

Stena Fastigheter inleder projekt för ökad biologisk mångfald

Genom ett nytt odlingsprojekt ska den biologiska mångfalden på Lindängen öka. Hyresgästernas odlingar ger vilda pollinatörer nya miljöer som gagnar deras livsvillkor.

– Ett av Stena Fastigheters hållbarhetsmål är att verka för ökad biologisk mångfald i bostadsområdena. I det här projektet kan vi prova olika metoder och utvärdera vilken som är mest effektiv, för att sedan utöka satsningen till alla Stena-områden, berättar Linda Lissmatz, energi- och miljösamordnare hos Stena Fastigheter.

Stena Fastigheter har i samarbete med Hållbar Utveckling Skåne fått medel från den lokala naturvårdssatsningen LONA, för att driva ett odlingsprojekt i våra kvarter.

Under tre år ska ett pollinerings- och odlingsprojekt drivas på Lindängen för att öka den biologiska mångfalden, genom att skapa nya miljöer för vilda pollinatörer. Projektet omfattar även hälsofrämjande odlingsinsatser i studiecirkelform för att öka trygghet, integration och engagemang i lokalområdet. Insatserna syftar till att minska det hälsogap, grundat på socioekonomiska förutsättningar, som har identifierats i Malmö

– En viktig del av projektet är att involvera hyresgästerna på Hermodsdal och Lindängen. Som en del i vårt relationsförvaltningsarbete är vi engagerade i Malmö Universitets projekt Jämlik hälsa, som pågår på Lindängen just nu. säger Anna-Karin Wickström som arbetar som Relationsförvaltare på Stena Fastigheter.

Inom projektet drivs mötesgrupper som leds av så kallade hälsofrämjare. Gruppernas syfte är att skapa jämlik hälsa, skapa nätverk, bryta isolering och öka tryggheten. Från och med april 2020 har Stena Fastigheter anställt en av hälsofrämjarna för att skapa mötesgrupper bland Stenas hyresgäster på Hermodsdal och Lindängen. Grupperna har formen av studiecirklar kring temat hälsa och odling. I pedagogiskt syfte ska deltagarna odla i odlingslådor men också ansvara för odling och/eller tillsyn av pollineringsinitiativ som anpassas efter miljön på respektive bostadsgård

– Vi är glada att få skapa ett projekt som kombinerar grön och social hållbarhet. Ett av våra viktigaste mål är ju att skapa trygghet och trivsel i våra områden, säger Linda Lissmatz.

För mer information om projektet kontakta:

Energi- och miljösamordnare
Linda Lizzmatz