I flera av Stena Fastigheters bostadsområden i Malmö låg valdeltagandet under riksgenomsnittet 2014. För att bidra till att fler människor röstar genomför Stena Fastigheter olika insatser, bl.a finns en ny lokal för förtidsrösning på Mitt Möllan.

​Stena Fastigheter vill bidra till ett ökat valdeltagande i Malmö - möjlighet till förtidsrösning på Mitt Möllan

Stena Fastigheter genomför flera insatser för att öka valdeltagande i höstens val.
-
På Mitt Möllan öppnar nu förtidsröstningen i samarbete med Malmö stads valkansli. Att få vara med och bestämma om vilka som ska styra landet är en viktig del av vår demokrati. Vi hoppas kunna bidra till att fler går och röstar genom en ökad närhet till vallokaler och satsningar på lokala demokratiambassadörer, säger Cecilia Fredholm, kommunikationschef på Stena Fastigheter.

I flera av Stena Fastigheters bostadsområden i Malmö låg valdeltagandet under riksgenomsnittet 2014 och det sjönk också i jämförelse med 2010. För att vara med och bidra till att fler människor röstar genomför Stena Fastigheter flera olika insatser. Bland annat lånar Stena Fastigheter ut en lokal för förtidsröstning till Malmö stads valkansli på gallerian Mitt Möllan.

- Möjligheten till förtidsröstning är en bidragande faktor till att valdeltagandet i Sverige fortsätter att öka så det är viktigt att möjligheter till förtidsröstning finns i områden med lågt valdeltagande. Tidigare har det inte tidigare funnits någon lokal för förtidsröstning här på Södervärn och vi hoppas att närheten gör att fler av de som bor röstar. Utöver det arrangerar vi olika aktiviteter som uppmärksammar att det är val, säger Anna Haraldsson Jensen, relationsförvaltare Stena Fastigheter.

100 sommarjobbare utbildas i demokratiska processer
Utöver initiativ till en lokal till förtidsröstning på Mitt Möllan har alla de unga personer som sommarjobbat hos Stena Fastigheter i Malmö genomgått en workshop i demokrati och jämlikhet. Tjejer i Förening håller i utbildningen. Tjejer i Förening har också demokratiambassadörer på plats i på Lindängen, Hermodsdal och Bellevuegården och verksamheten stöttas av Stena Fastigheter.

- Som fastighetsägare vill vi stärka de städer vi finns i. Ett aktivt deltagande i demokratiska processer är en värdemätare på känslan av delaktighet i samhället. Därför tog vi initiativ till en förstidsröstningslokal på Södervärn vilket Malmö stads valkansli svarat upp mot på ett positivt sätt, säger Cecilia Fredholm.

Förtidsrösta kan de som är röstberättigade göra från 22 augusti 2018.

Information kring valdeltagande från Valmyndigheten Södervärn: https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/valdistrikt/12/80/0209/index.html

Lindängen Centrum: https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/valdistrikt/12/80/0620/index.html

Bellevuegården västra: https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/valdistrikt/12/80/0504/index.html

Hermodsdal: https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/L/valdistrikt/12/80/0614/index.html

Limhamn: https://data.val.se/val/val2014/prelresultat/R/rike/index.html

Stena Fastigheter ingår i Stena Sfären och är ett av Sveriges största privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar totalt cirka 2,2 miljoner kvadratmeter fördelat på 24 300 bostäder och 3 500 lokaler i Göteborg, Malmö och Stockholm samt Lund, Lomma, Landskrona och Uppsala. Utomlands bedriver vi verksamhet via Stena Realty. Med hyresrätten som upplåtelseform utvecklar Stena Fastigheter långsiktigt attraktiva boendemiljöer och arbetsplatser. Målsättningen är att alltid vara hyresgästens förstahandsval. Läs mer på www.stenafastigheter.se.