Ur Brita Landoffs film BSB - Bland svartskallar och blekfisar (1990)

Hundra aspekter av förorten Tensta visas på ArkDes

26.9 – 13.1 Tensta museums filial på ArkDes. Vinteravdelningen

1982 var året då staden hade beslutat att lägga ner Norra Latins Gymnasium, vars hela administration, med lärare och allt, fick flytta till det alldeles nybyggda Tensta gymnasium. Några år senare gjordes en film med lärare och elever om hur det hade gått. Det här och en rad andra fascinerande historier från förorten Tensta presenteras på vinteravdelningen av Tensta museums filial på ArkDes som öppnar den 26 september.

Tensta museum är Tensta konsthalls fleråriga projekt med fokus på historia och minne i Tensta, sett genom de människor som bor och arbetar där, utifrån såväl själva platsen som alla historiska lager.Man kan säga attkonsthallen ”leker museum”, nu med en filial på ArkDes.

–Bostadsområdet Tensta byggdes 1967–72 som en del av miljonprogrammet på gammal jordbruksmark, så bostäderna här ligger sida vid sida med järnåldersgravar, runstenar och här finns även en av Stockholms äldsta byggnader, Spång kyrka. Av de ca 20 000 personer bor här har ungefär 90 procent en translokal bakgrund, så det är en plätt med så många facetter. Det är något av det som vi presenterar i den här utställningen på ArkDes i två delar, säger Maria Lind, chef för Tensta konsthall.

Visas på Vinteravdelningen

Föreningen Aktion Arkivutvecklar en deltagarbaserad historieskrivning genom aktioner, som för samman olika aktörer och publiker kring urbana kulturella, historiska och politiska frågeställningar. Vid presentationen medverkar arkitekterna Sara Brolund de Carvalho, Helena Mattsson, Meike Schalk & Ylva Larsson.

Artisten Adam Tenstasradiodokumentär från 2015. Året är 2030 och Tensta befinner sig inte längre i ytterkanten av tunnelbanelinjen. Nya hållplatser har tillkommit och fler miljonprogramsområden har byggts. Synen på området är radikalt annorlunda än idag.

BSB - Bland svartskallar och blekfisarDokumentärfilm av Brita Landoff från 1988 som handlar om det nya Tensta gymnasium, lärarna och eleverna med sina drömmar och egna historier från Sverige och många andra länder. I filmen får man möta bland annat Therese från Borlänge, Esperanza från Beirut och Suad från Tigrinja. Hon var den enda eleven med slöja då, och blev senare Sveriges första kvinnliga imam.

Kvinnocenter i Tensta-Hjulstaär en ideell kvinnoförening som startades 1997. Föreningens medlemmar har sin bakgrund från ett tjugotal olika länder och utgör en mötesplats för kvinnor i området. Tillsammans med Tensta konsthall har KITH deltagit i många olika projekt, bl a

k.ö.k – som står för kvinnor önskar kollektivitet är en feministisk plattform som undersöker feministisk organisering i praktik och teori och som startade 2017. Den är indockad i den existerande föreningen Kvinnocenter i Tensta-Hjulsta. På utställningen presenteras deras manifest som är skrivet med Kvinnocenter i Tensta-Hjulsta. Mönstret är framtaget av Shambnam Faraee och formgivning aav Sara Kaaman.

Tensta Travsällskapgrundades 2013 av konstnärerna Bernd Krauss och Nina Svensson tillsammans med en grupp barn i området, som ett något annorlunda sätt att undersöka frågan: Vad är typiskt svenskt? Konstnärerna var intresserade av hur trav är kopplat till identitetsbyggande. Trav i Sverige är mainstreamkultur samtidigt som Sverige finns i travets världsmästarklass. PÅ ArkDes visas en underhållande film producerad av ATG som handlar om Tensta Travsällskap.

Inbjudna konstnärer och medverkande: Adam Tensta, Aktion Arkiv med Sara Brolund de Carvalho, Meike Schalk och Helena Mattsson, Ane Hjort Guttu, Brita Landoff, Claudia del Fierro, Kvinnocenter i Tensta-Hjulsta, k.ö.k, Marie-Louise Ekman, Nina Svensson och Bernd Krauss, StreetGäris, Tensta konsthalls textpris samt verk av Mona Johansson och Olle Nyman från kommunala skolor Tensta.

Public Luxury på ArkDes är en utställning om arkitektur, design och kampen om det gemensamma som pågår fram till den 13.1.

26.9 13:00 Öppning av utställningen och presentation av Aktion arkiv.

Härfinns mer om AkDes utställning Public Luxury.