Fahyma Alnablsi, Tensta konsthall projektledare Språkcaféet vid kolonilotten.

Konsthallen som började odla – Tensta konsthall på Järvaveckan.

Plats I – 07. 12 –13 juni.

Seminarium onsdag 12.6 kl 17: ”Om kampen att ta plats i staden och konsten att odla i ett vardagsrum”. (Seminarietält 8).

Kolonilotterna i Järva fungerar inte bara som ett extra vardagsrum för att hela släkten ska få plats att fira, eller för att kunna odla örter till mormors specialgryta. Det är också en utomordentligt effektiv språkskola. Sedan fyra år har Tensta konsthall i Järva en kolonilott där språklektioner hålls från april till september. Tillsammans med Orten Odlar finns vi på Järvaveckan för att slå ett slag för kolonilotten, en hotad oas i tider av byggboom.

På Tensta konsthall finns sedan flera år ett Språkcafé och ett Kvinnocafé. Språkcaféet leds av Fahyma Alnablsi, själv Tenstabo med bakgrund i Syrien. Det var hennes eget intresse för odling tillsammans med upptäckten att det blev roligare och mer effektivt att hålla i undervisningen utomhus och med fröer, praktiska göromål och växande som blev avgörande.

–Det blir konkret på en gång. Till exempel ”Nu behöver vi en spade” och så tar vi fram det och alla hör, ser och känner vad spade heter på svenska. Det behövs inget bläddrande i lexikon. Samtidigt blir det ett allmänt utbyte av kunskap där alla växlar mellan att vara lärare och elev. Om hur man bäst sköter tomater och var det är bäst att odla aubergine, säger Fahyma Alnablsi.

Att ha en egen jordplätt att odla blommor och mat för eget bruk är en kär sysselsättning för många. Men allt eftersom marken inom Stockholms stad ökar i värde, börjar blickarna alltmer snegla mot de ännu obebyggda delarna. Kolonilottsfantaster har på sista tiden börjat mobilisera för deras fortsatta existens i bland annat Orten Odlar, som var med om att starta initiativet med Tensta konsthall.

–Konsthallen är en mötesplats i Tensta. En öppen dörr för att bekanta sig med konsten, men kolonilotten är också en kreativ plats och ett sätt att undersöka vad parallella offentligheter kan vara. Ett annat sorts klassrum, säger Cecilia Widenheim, chef för konsthallen.

Språkcaféet är till för personer som ännu väntar på sitt uppehållstillstånd och som därför inte kommit in på SFI:s språkundervisning. Utöver lektioner på kolonilotten möts gruppen på konsthallen eller så görs besök på något av Stockholms museer.

Årsfinalen för Tensta konsthalls kolonilott och Orten Odlar äger rum i augusti med Kolonilottsfestivalen.

Läs mer om Orten Odlar i bifogad pdf (pressrelease).