Tensta konsthall växlar upp i sommar

Tensta konsthall växlar upp i sommar

11 juni–28 september 2014

– Miraklet i Tensta (Theoria) en film av Magnus Bärtås, som en del av Den nya Modellen
– META och regina: Två tidskrifter i systerskap
– The Paths to the Common(s) Are Infinite av Ayreen Anastas & Rene Gabri

Pressfrukost 10 juni, 10:00. I närvaro av konstnärerna Magnus Bärtås, Regina Möller, Ayreen Anastas & Rene Gabri. Osa: asrin@tenstakonsthall.se

En egensinnig film om när Jungfru Maria uppenbarade sig i Tensta sensommaren 2012, ett projekt om strävan efter ”det gemensamma” och ett unikt arkiv av banbrytande konsttidskrifter från 1990-talet är något av det man kan ta del av under sommaren på Tensta konsthall. Dessutom förlägger SFI Västerort sin undervisning till konsthallen under juli månad och Tensta museum: Rapporter från nya Sverige lever vidare genom planarkitekten Igor Dergalins originalritningar och konstnären Jakob Koldings affischer. Det blir också textilträffar på Taxingeplan, konstkollon och språkcafé på arabiska och svenska.

Konsthallen växlar upp efter perioden med succéutställningen Tensta museum: Rapporter från nya Sverige. Genom The Paths to the Common(s) Are Infinite av Ayreen Anastas & Rene Gabri växer ett samtal fram om det gemensamma i stadens rum. Idag kan det gemensamma betraktas som något av det mest hotade men samtidigt avgörande för möjligheten att arbeta för social, politisk och ekologisk förändring. Hur kan upproren (som ibland till och med är revolutioner) bli till en rörelse för det gemensamma? Och vilken roll kan konst och konstnärer ha där? Sedan 1999 har Ayreen Anastas & Rene Gabri, vid sidan av sitt konstnärliga arbete, deltagit i den inflytelserika 16 Beaver Group i New Yorks finansdistrikt. 16 Beaver Group och personerna bakom den har lyckats påverka både debatten i konstvärlden och politiskt/ekonomiskt tänkande, bland annat genom att vara en del av den mischmasch av grupper, individer och plattformar som låg bakom ockupationen av Wall Street.

Magnus Bärtås nya film Miraklet i Tensta (Theoria) skildrar några händelser i Tenstas närhistoria, närmare bestämt sommaren 2012. Den 19 augusti fotograferade en flicka med en mobilkamera en molnformation i Tensta som hon tyckte liknade Jungfru Maria. Dagens Nyheters UFO-expert Clas Svahn publicerade bilden på sin blogg och snabbt spred sig ryktet om den heliga Marias uppenbarelse i sociala medier. Efter händelserna gick Bärtås igenom olika diskussionsforum på nätet och fann sju distinkta perspektiv som han sedan skapade karaktärer av. Utifrån de här vittnesmålen och med hjälp av boende i Tenstaområdet har Bärtås gestaltat skeendet.  Nu visas Bärtås skildring av händelserna i storformat på Tensta konsthall. Miraklet i Tensta (Theoria) är en del av det undersökande projektet Den nya modellen som initierades 2011 av Maria Lind och Lars Bang Larsen.

META och regina: Två tidskrifter i systerskap är ett arkiv med utgångspunkt i två banbrytande konstprojekt från 1990-talet, av curatorn Ute Meta Bauer och konstnären Regina Möller. META och regina skiljer sig åt i karaktär och strategier men förenas i att upphovsmakarnas namn pryder tidskrifterna samt att de delar en feministisk utgångspunkt. Förbindelserna dem emellan går tillbaka till Künstlerhaus Stuttgart där Bauer var konstnärlig ledare åren 1990–94 och bjöd in Möller för att producera det första nummet av regina. På Tensta konsthall visas tidskrifterna tillsammans med unikt arkivmaterial. Utställningen ger på så vis en inblick i den konstnärliga processen, i själva händelsen, men sätter också ljuset på var en radikal rörelse kan ta sin början. En presentation av META och regina år 2014 ger en intressant närhistorisk tillbakablick på feminismen. Idag utgör de viktiga exempel på en konstnärlig och curatorisk produktion vars syfte är att reflektera och diskutera de egna produktionsvillkoren – detta under en tid då det fortfarande var kontroversiellt.

Presskontakt:
Asrin Haidari