Äldres utsatthet måste tas på allvar

Äldres utsatthet måste tas på allvar

I dagens Metro (2014-08-28) kan vi läsa om en äldre dement kvinna som utsatts för brott i sitt hem av en närstående. Brott i nära relationer är alltid, oavsett ålder, en stor kränkning som ger svåra konsekvenser för den drabbade. Att dessutom vara äldre och dement, vilket innebär att du är beroende av andra, gör dig särskilt sårbar.

Kvinnans vuxna dotter bodde hos henne trots att hon inte ville. Dottern hindrade hemtjänsten från att göra sitt jobb och drogade sin mamma. I en anmälan till IVO beskriver verksamhetschefen på hemtjänsten hur man uppmärksammat stadsdelsförvaltningen flera gånger på missförhållandena men utan att något hänt. Svaret hemtjänsten fick var att händelsernas karaktär inte var tilläckligt allvarlig.

Det är givetvis oerhört problematiskt på ett individuellt plan då den dementa kvinnan drabbats av dotterns våld samt av att stadsdelsförvaltningen inte tog hemtjänstens larm på allvar. Men problemen finns också på ett strukturellt plan. Vår erfarenhet visar att äldre som brottsdrabbade under lång tid varit en bortglömd grupp.

Av den så kallade brottsoffer­paragrafen, 5 kap. 11 § SoL framgår att Socialnämnden har ett ansvar för att ”verka för att den som utsatts för brott och dennes närstående får stöd och hjälp”. Detta tydliggör kommunens, eller i detta fall stadsdelsförvaltningens, ansvar att agera när hemtjänsten slår larm om att kvinnan far illa.

Alla som arbetar med äldre behöver ha kunskap om hur man identifierar och stöttar äldre som utsatts för brott. Det måste finnas rutiner och strukturer för att hantera dessa frågor – det handlar om mänskliga rättigheter.

Länk till artikeln i metro: http://www.metro.se/nyheter/dement-kvinna-drogades-av-sin-dotter-kommunen-gjorde-inget/EVHnhA!Sd8KrSlHCN1Y/

Se också vår debattartikeln i UNT från 2014-06-15: http://www.unt.se/inc/print/default.aspx?name=Skriv+ut&articleid=3206996

Den 2 oktober arrangerar Stiftelsen Tryggare Sverige, tillsammans med Uppsala kommun, en nationell konferens om äldres utsatthet för brott (se inbjudan): http://www.mynewsdesk.com/se/stiftelsen-tryggare-sverige/documents/inbjudan-till-nationell-konferens-om-att-foerebygga-och-hantera-brott-mot-aeldre-37485