Avtjänar villkorlig dom för misshandel - uttagen i landslaget

Avtjänar villkorlig dom för misshandel - uttagen i landslaget

Tidigare i dag presenterades den trupp som ska möta Portugal i playoff till VM i fotboll i Brasilien. En av de uttagna är Alexander Gerndt, som just nu avtjänar en villkorlig dom efter att ha misshandlat sin f.d. fru. Vi finner det märkligt att Gerndt är uttagen till landslagsuppdrag och ställer oss frågande till vilka signaler det sänder till alla unga flickor och pojkar som spelar fotboll. Våld får aldrig ursäktas. Vare sig på planen, på läktaren eller i hemmet!

De kommande matcherna mot Portugal är kanske några av svensk fotbolls viktigaste matcher de senaste åren och kommer som sådan att följas av en stor del av Sveriges befolkning, unga som gamla, kvinnor som män.

Vi från Stiftelsen Tryggare Sverige har tidigare kommenterat hur Svenska Fotbollförbundet hanterat det faktum att fotbollsspelaren Alexander Gerndt är dömd för misshandel av sin före detta fru. Nu har Alexander Gerndt blivit uttagen att representera svenska herrlandslaget i fotboll, vilka signaler skickar det?

Redan i december 2011 problematiserade vi denna fråga och pekade på vikten av att hela samhället på ett tydligt sätt tar avstånd från alla former av våld. Om man dessutom beaktar de problem som svensk elitfotboll har dragits med under de senaste säsongerna i form av oroligheter i offentliga miljöer, läktarbråk och grava trakasserier av spelare och domare känns uttagningen av Alexander Gerndt inte helt genomtänkt.

Alla som döms för ett brott har givetvis rätt till en andra chans efter avtjänat straff, så även kända fotbollsspelare. Normalt sett sker detta dock efter avtjänat straff. I Alexander Gerndts fall har han avtjänat den villkorliga domen i december 2014.

Svenska fotbollförbundet är en av våra största och viktigaste folkrörelser och ”fostrar” årligen tiotusentals unga flickor och pojkar. Fotbollförbundet har således unika möjligheter att sända tydliga signaler till dessa ungdomar att våld aldrig kan accepteras. Det gäller oavsett om det handlar om våld på fotbollsplanen, på läktaren eller för den delen, i hemmet.

Här har vi en landslagsstjärna som är förebild för många ungdomar och som är dömd för misshandel. Det kan tyckas som ett ypperligt tillfälle att på ett tydligt sätt ta avstånd från denna typ av handlingar, men istället väljer Svenska fotbollförbundet att ducka för frågan. Varför?

Våld får aldrig ursäktas. Vare sig på planen, på läktaren eller i hemmet!