Därför klarar vi inte av att lära av New York

Därför klarar vi inte av att lära av New York

Svenska politiker och ledande poliser har åkt skytteltrafik till New York. Men de har knappast lärt sig något. Misslyckandena när det gäller brottsbekämpning fortsätter skriver i dag tidigare generalkonsul Olle Wästberg på SvD Brännpunkt och menar att det som skiljer oss åt är synen på ansvar för polisens chefer. Se hela artikeln här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/darfor-klarar-vi-inte-att-lara-av-new-york_7809664.svd

Stiftelsen Tryggare Sverige har under de gångna året upprepade gånger påtalat vikten av att ta del av erfarenheterna från New York där den anmälda brottsligheten har minska med 80 procent under de senaste 20 åren. Se reportageserie där vi sammanfattar våra erfarenheter: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/stiftelsen-tryggare-sverige/document/view/reportageserie-ny-22482

Vi bjuder också in till en studieresa till New York den 21-25 april i syfte att närmare studera bakgrunden till hur brottsligheten har kunnat minska så markant. Vid studieresan besöks bland annat New York-polisens högkvarter, lokala brottsförebyggande projekt samt John Jay Collage of Criminal Justice. Se inbjudan: http://tryggaresverige.org/inbjudan-till-studieresa-ny-21-254-2013-2