DN belyser viktiga rättsstatsfrågor

DN belyser viktiga rättsstatsfrågor

Idag (22/12 2014) skriver Dagen Nyheter i sin huvudledare om de rättsstatsfrågor som vi på Stiftelsen Tryggare Sverige dagligen arbetar med.

DN konstaterar exempelvis att ...En icke förhandlingsbar uppgift för staten är att skydda medborgarna för brott. Rätten att inte bli bestulen, rånad. misshandlad, förtalad lurad, hotad eller våldtagen borde föranleda ett hetare politiskt samtalsämne... Att en polisstation i en förort läggs ned är kvalitativt något helt annat än om en fritidsgård stänger igen. Att somliga bostadsområden kontrolleras av kriminella gäng är ett totalt misslyckade för rättsstaten. Subventioner för landsbygdsnäringar kan aldrig ersätta ett rättsväsende som finns representerat i varje del av Sverige. När avståndet till närmaste polis fördubblas för landsbygdsbor är känslan av övergivenhet befogad. När anmälningar om stöld hanteras som rena försäkringsärenden har en principiellt viktig gräns överskridits...".

Under de gånga åren har vi försökt att få upp dessa viktiga frågeställningar till diskussion, men oftast förgäves. Det är märkligt då vi ser ett nytt Sverige med en grövre och mer organiserad brottslighet med tillhörande brott i form av narkotikahandel, utpressning och människohandel. Detsamma gäller brott som övergrepp i rättssak, olaga hot och bedrägerier.

Till det kommer en allvarlig situation i flera förortsområden med social oro, upplopp och gängkriminalitet. I vissa områden är situationen så allvarlig att varken polis, ambulans eller räddningstjänst vågar sig in utan omfattande förberedelser och förstärkningar.

Vår analys till varför frågorna inte är uppe på den politiska dagordningen är bland annat att det ännu inte har blivit tillräckligt dåligt för tillräckligt många. Vi välkomna därför att DN ger sin syn på dessa viktiga frågor.

Under den kommande (eventuella) valrörelsen ska vi försöka att bidra till att lyfta fram rättsstatsfrågorna i debatten. Det kommer vi bland annat att göra genom ett stort antal podcastsändningar om brott och (o)trygghet samt genom regelbundna frukostseminarier, debattkvällar och föreläsningar, till exempel vid Nationella Brottsofferveckan 2015.