Intressanta artiklar på Tryggare Sveriges nyhetsajt

På Stiftelsen Tryggare Sveriges nyhetssajt (http://nyheter.tryggaresverige.org) finns i dag två läsvärda artiklar.

Accountability
För det första handlar det om kommunalrådet Karin Stjernfeldt Jammeh i Malmö som uttalar sig beträffande hatbrotten i Malmö och kräver bland annat att polis och rättsväsende måste ta dessa brott på allvar.

Normalt brukar inte kommunalråd ställa denna typ av (berättigade) krav på rättsväsendet, hennes uttalande är därför ett fall framåt. Det är ju faktiskt inte ideella organisationer som Stiftelsen Tryggare Sverige som ansvarar för att kommunerna fungerar som måste agera och kräva "accountability".

Stop and search
För det andra finns bland de utländska notiserna en artikel från Home Office om utökad "betänketid" beträffande nya regler om "stop and search", alltså det som Husbyproblematiken mycket handlar om. Att alltså många (invandrar)ungdomar skyller sina brott på att de hatar polisen eftersom dessa stoppar och visiterar dem hela tiden, i jakt på vapen och narkotika.

Att betänketiden utökas beror tydligen på det stora intresset, att flera ungdomar ska hinna med att komma in med synpunkter samt också på vikten av dessa frågor eftersom de ofta, rätt eller fel, åberopas som den tändande gnistan till många av de svåra upploppen i våra förorter, om de så är utanför Paris, London eller Stockholm.