Ny webbplats med brottsförebyggande information i Örebro

Ny webbplats med brottsförebyggande information i Örebro

En kartläggning från Stiftelsen Tryggare Sverige visar att många kommuner saknar förutsättningar att bedriva ett professionellt brottsförebyggande arbete. Orsaken är frågorna inte prioriteras i den omfattning som krävs.

Av kartläggningen framgår bland annat att den som är ansvarig för att hålla ihop det brottsförebyggande arbetet i kommunen ofta arbetet mindre än 30% med frågan. Dessutom är många nya på tjänsten som lokal brottsförebyggare. Till det kommer att många lokala brottsförebyggande råd saknar en strukturerad samverkan med det lokala näringslivet.

Det är därför viktigt att lyfta fram kommuner som prioriterar arbetet med att förebygga brott och öka tryggheten, som t.ex. Örebro.

En av de senaste åtgärderna i Örebro kommun för att utveckla det brottsförebyggande arbetet är en ny webbplats www.tryggaorebro.se som bl.a. innehåller brottsförebyggande information samt information till de som drabbats av brott. Den bakomliggande tanken är att skapa en dialog med kommuninnevånarna för att på så sätt få konkreta tips och idéer på åtgärder för att minska brottsligheten och öka tryggheten.

Enligt nationalekonomerna Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog finns det stora summor att spara genom ett utvecklat brottsförebyggande arbete. En analys av våld i offentlig miljö visar att kostnaderna för ett års gatuvåld i en större kommun kan leda till långsiktiga samhällskostnader på mer än 200 miljoner kronor. Den enskilt största kostnadsbäraren för denna typ av våld förefaller vara Försäkringskassan i form av kostnader för personlig assistans och försörjning.

Värt att notera är att kunskapen om brottslighetens omfattande kostnader har funnits i flera år, men den har hittills inte använts för att på allvar minska brottsligheten i samhället. Förklaringen till detta går sannolikt att finna i att politiken generellt sett är kortsiktigt och att det här handlar om vinster i form av reducerade kostnader som tar flera år att räkna hem. Till detta kommer att ”vinsterna” hamnar på många olika konton.