Platser kvar till höstens viktigaste seminarium - våld i offentlig miljö

År 2012 anmäldes cirka 33 000 fall av våld i offentlig miljö i Sverige. Sett till den senaste tioårsperioden har antalet anmälda misshandelsfall ökat med 14 procent. Motsvarande utveckling kan till viss del ses i övriga nordiska länder. Men finns det några skillnader i sättet att förebygga denna typ av brott mellan Sverige, Norge, Danmark och Finland? Och vad fungerar, vad fungerar inte?

Med anledning av ovanstående inbjuder Stiftelsen Tryggare Sverige till en seminariedag med fokus på våld i offentlig miljö ur ett nordiskt perspektiv.

Vid seminariet medverkar bland annat vårdadministratören Sören Sanz, Södersjukhuset, Kommissarie Johnny Lindh, Polismyndigheten i Stockholms län (Sverige), Superintendent Jari Taponen, Polismyndigheten i Helsingfors (Finland), Polischef Jan Andersen, Östjyllands Politi (Danmark). Vi väntar på definitivt besked angående namn på representant från Norge.

Därutöver diskuteras vad som har gjorts och vad som kan göras för att minska denna typ av brott i Sverige. Flera exempel lyfts fram, däribland Stockholmspolisens arbete mot social oro i förorterna.

Seminariedagen vänder sig till politiker, kommunala brottsförebyggare och säkerhetschefer, poliser, socialarbetare, väktare/ordningsvakter m.fl.

Syfte
Syftet med seminariedagen är att beskriva utvecklingen när det gäller våld i offentlig miljö ur ett nordiskt perspektiv samt att skildra vilka arbetssätt och metoder som fungerar och vad som inte fungerar. Syftet är vidare att diskutera hur vi i Sverige kan bli bättre på att minska våld i offentlig miljö och stödja de drabbade.

Mål
Deltagarna på seminariedagen ska få kunskap om:

• Konsekvenser av våld i offentlig miljö, hur påverkas den drabbade – vad skiljer sig mellan länderna i brottsofferomhändertagandet?
  • Utvecklingen när det gäller våld i offentlig miljö (antalet anmälningar, uppklaringsprocent m.m.) i Sverige, Norge, Finland och Danmark,
  • Erfarenheter från övriga nordiska länders brottsförebyggande arbete när det gäller våld i offentlig miljö – vad fungerar och vad fungerar inte?

Innehåll
Se detaljerat program i bifogad PDF (sid. 4).

Seminariedagen ges den 10 oktober 2013, kl. 09.00-16.00.

Brygghuset, Norrtullsgatan 12 N (T-Odenplan) i Stockholm.

Kostnad
Kostnaden för seminariedagen uppgår till 1 900 kronor (exkl. moms). Medlemmar i Viktimologiskt Nätverk betalar 1 500 kronor (exkl. moms) (se www.tryggaresverige.org för information om hur du blir medlem).

I priset ingår föreläsningar, frukostmacka, kaffe/te och fika.

Anmälan
Skicka ett e-postmeddelande till info@tryggaresverige.org med namn, fakturaadress och organisation. Ange även om du är medlem i Viktimologiskt Nätverk. Eventuella frågor besvaras av Thomas Ahlskog på telefon 08-29 20 00 eller thomas.ahlskog@tryggaresverige.org.

Observera att sista anmälningsdatum är den 4 oktober, 2013.