Police and Crime Commissioners

Sedan nästan ett år har har Stiftelsen Tryggare Sverige haft en gratis nyhetssajt kallad Trygghetsportalen (se http://nyheter.tryggaresverige.org/). För tillfället finner man där (under rubriken internationellt) bl.a. en lista på kandidater till Police and Crime Commissioners ("Sherifferna") inför valet om knappt två veckor. På deras hemsida, PCC etc. kan man se alla kandidaterna i respektive constabulary (polisdistrikt). Där driver kandidaterna sina kampanjer och talar om hur de tänker sköta polisverksamheten om de blir valda.

Detta är i många stycket så långt från den svenska modellen med en centraliserad polismyndighet utan några lokala polisstyrelser, som man kan komma. Vi på Stiftelsen Tryggare Sverige följer med stort intresse hur detta kommer att falla ut. Att det finns farhågor också med detta system är förstås självklart (vilket framgår genom att läsa kandidaternas krav som de går till val på), men samtidigt måste något göras för att folket/allmänheten/väljarna ska kunna hålla sina polischefer ansvariga, dvs. accoutability.

Vi ska därför inte hylla detta system hur som helst men vi ser det som en ny möjlighet som kan prövas för att komma vidare med att effektivisera polisen. Det som bekymrar oss är bl.a. att regeringen i London för att minska byråkratin ger polisen allt friare tyglar - de får nya befogeneheter som tidigare legat på åklagarna etc. allt för att spara tid. Detta kan vara rätt men man måste samtidigt hålla i dessa förändringar med järnhand så att inte "poliskulturen" får fritt spelrum för då slår pendeln över till andra hållet.

Det kommer att krävas mycket insikt och klokhet från regeringens sida så att inte detta går precis åt motsatt håll. Om det går fel kommer korparna att kraxa; vad var det vi sa etc., men samtidgt är det vår uppfattning att vi måste våga för att komma vidare. Det är väl precis det som den engelska regeringen bestämt sig för, man måste vidare. Det går inte att bara stå kvar och se att allt bara rullar på som vanligt trots att brottsligheten ökar och tryggheten minskar.