Polismyndigheten i Jönköpings län intensifierar skyddet för brottsdrabbade

Polismyndigheten i Jönköpings län intensifierar skyddet för brottsdrabbade

Sveriges Radio P4 Jönköping rapporterar att Jönköpingspolisen intensifierar sitt arbete för att skydda personer som drabbas av brott. Sedan årsskiftet har Polismyndigheten i Jönköpings län en särskild personsäkerhetsgrupp med målet att öka säkerheten och tryggheten kring den som utsatts för eller bevittnat ett brott. Detta är givetvis mycket positivt, inte minst utifrån Stiftelsen Tryggare Sveriges kartläggning som visar att majoriteten av landets polismyndigheter saknar rutiner som säkerställer ett professionellt och strukturerat arbete i ärenden om brott i nära relation. Dessutom har Stiftelsen Tryggare Sverige identifierat ett antal allvarliga och grundläggande brister i samband med mordet på Carla Saado i Huskvarna i november 2010 (se bifogad JO-anmälan).