Tryggare Sverige modell med haveriutredningar vid dödligt våld exporteras till Norge

I dag (13/10-14) reser personsäkerhetsexperten Peter Strandell (Tryggare Sverige) och f.d. ordföranden Angela Beausang (Roks) till Norge för att dela med sig av erfarenheterna från Stiftelsen Tryggare Sveriges arbete med haveriutredningar vid dödligt våld i nära relationer. Bakom inbjudan står Krisesentersekretariatet och Likestillings- og diskrimineringsombudet.

Sedan den 1 januari 2012 ska Socialstyrelsen genomföra så kallade dödsfallsutredningar när en kvinna eller man har avlidit med anledning av brott av närstående eller tidigare närstående personer. Syftet med utredningsverksamheten är att den ska ge underlag för förslag till åtgärder för att förhindra att barn far illa respektive att kvinnor och män utsätts för våld eller andra övergrepp av närstående eller tidigare närstående personer. Enligt regeringen bör utredningarna fokusera på systemfel i samhällets skyddsnät och identifiera bidragande faktorer till dödsfallen.

Redan i samband med att uppdraget formades, uttryckte Stiftelsen Tryggare Sverige sin oro över att arbetet inte skulle resultera i några konkreta resultat. Istället för att som vid till exempel en flygplanskrasch genomföra och redovisa en haveriutredning och där klara ut vad som eventuellt gått fel skulle Socialstyrelsen, på regeringens uppdrag, publicera en rapport vartannat år med slutsatser från utredningsverksamheten. Rapporten skulle dessutom utformas på sådant sätt att den inte gav upphov till förmodan om skuld eller ansvar i samband med ett dödsfall – vi skulle alltså inte att få veta vad som gick fel. Nu, två år senare kan vi konstatera att våra farhågor besannats. Statskontorets publicerade nyligen sin utredning av Socialstyrelsens arbete, där det konstateras att syfet med uppdraget inte uppnåtts.

Parallellt med Socialstyrelsens arbete har Stiftelsen Tryggare Sverige, tillsammans med en rad experter inom området, på ideell basis granskat varje enskilt fall om dödligt våld mot kvinnor i nära relationer. Syftet med den så kallade haverigruppens arbete är att kartlägga och reda ut hur olika aktörer har agerat och därmed lära av eventuella misstag. Granskningarna har resulterat i flertalet enskilda rapporter, men även två generella rapporter med slutsatser från 30 fall om dödligt våld mot kvinnor i nära relationer.

Haverigruppens arbete har uppmärksammats inte bara i Sverige utan även i andra länder. Under måndagen (13/10, 2014) kommer personsäkerhetsexperten Peter Strandell (Tryggare Sverige) samt Angela Beausang (f.d. ordföranden i ROKS) medverka vid ett arbetsseminarium i Norge för att redovisa erfarenheterna från de haveriutredningar vid dödligt våld i nära relationer som genomförts. Seminariet arrangeras av Krisesentersekretariatet och Likestillings- og diskrimineringsombudet och syftar till att få tillstånd motsvarande granskningar i Norge.