Bostadsinbrott - ett olösligt problem? Inbjudan till debattkväll 11/6 med superintendent Nicholas Davies (New Scotland Yard)

Nyhet -

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll nummer 92 på Pressklubben i Stockholm den 11 juni med temat ”Bostadsinbrott - ett olösligt problem?". Under debattkvällen medverkar bland annat superintendent Nicholas Davies (New Scotland Yard).

Att bli utsatt för ett inbrott i sitt hem eller fritidshus innebär en kränkning av den personliga integriteten. Vid inbrott är det inte enbart den som registreras som målsägande i juridisk mening som är att betrakta som ”brottsoffer”, utan hela hushållet drabbas, såväl vuxna som hemmavarande barn.

Genom åren har Stiftelsen Tryggare Sverige i olika sammanhang lyft behovet av ett strukturerat brottsförebyggande arbete gentemot bostadsinbrott. Nu tar vi nästa steg genom att bjuda in till en debattkväll.

Många har uppfattningen att bostadsinbrotten ökar i landet, att det är kriminella organisationer som begår en stor del av alla bostadsinbrott samt att inbrotten bara flyttar om man genomför insatser på brottsbelastade platser.

Men hur ser det egentligen ut? Går det överhuvudtaget att förebygga bostadsinbrott? Vad kan polisen göra och vilka insatser kan försäkringsbolag och ideella organisationer bidra med? Kan goda erfarenheter från London tas tillvara i svensk kontext?

Vid debattkvällen medverkar bland annat superintendent Nicholas Davies (New Scotland Yard), nationellt sakkunnig för bostadsinbrott kommissarie Göran Landvall (Polismyndigheten), sakförsäkringschef Kristian Allard (Länsförsäkringar), VD Alexis Nicou (Grannkompaniet) och VD Björn Mannering (Eurosafe Security Solutions AB).

Se länk till inbjudan och detaljerat program: https://sv-se.invajo.com/event/stiftelsentryggaresverige/bostadsinbrottettolösligtproblem

Varmt välkommen,

Generalsekreterare