Vid Karlberg i Solna hittades de första delarna av Catrine da Costas styckade kropp

Nyhet -

"da Costa-fallet" - Sveriges största rättsskandal? Inbjudan till debattkväll no 104

Den oberoende tankesmedjan Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till debattkväll no 104 på Pressklubben i Stockholm den 4 november på temat "da Costa-fallet" - Sveriges största rättsskandal? Medverkar gör journalisten och författaren Per Lindeberg, socialarbetaren Ann Hellströmer, kriminalkommissarien Bo Åström samt f.d. studierektorn och kriminalkommissarien Christer Nyberg.

Sommaren 1984 hittades kroppsdelar i Solna tillhörande en kvinna. Kroppen identifierades senare som Catrine da Costa, en ung kvinna som var drogmissbrukare och prostituerad i Stockholm. Misstankarna för mordet och styckningen av Catrine da Costa kom att riktas mot en rättsläkare och en allmänläkare som dock till slut friades från mordmisstanke i alla instanser. Trots detta har rättsläkaren och allmänläkaren aldrig fått tillbaka sina läkarlegitimationer. Orsaken är att tingsrätten i sina domskäl uttalade att det var ”ställt utom allt rimligt tvivel” att läkarna hade styckat den mördades kropp, något tingsrätten dock inte kunde döma för eftersom brottet mot griftefriden var preskriberat.

Varför pekades läkarna ut och hur kommer det sig att polisen i ett tidigt skede låste sig och bortsåg från eventuella andra gärningspersoner? Hur kommer det sig att läkarna inte fått tillbaka sina legitimationer? Är det kanske så att de - trots den allmänna uppfattningen - i själva verket är oskyldiga? Är detta en av Sveriges största rättsskandaler?

Medverkar gör journalisten Per Lindeberg (bl.a. författare till boken ”Döden är en man”), socialarbetaren Ann Hellströmer, kriminalkommissarien Bo Åström samt f.d. studierektorn och kriminalkommissarien Christer Nyberg.

Tid: Måndag 4 november, klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Jacob Ämtvall via e-post: jacob.amtvall@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00
Sista anmälningsdag: Snarast!