Inbjudan till brottsförebyggande nätverksträff med f.d. statsminister Fredrik Reinfeldt m.fl.

Nyhet -

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till nätverksträff för personer med ett brottsförebyggande uppdrag. Syftet med nätverksträffen är att erbjuda personer från hela Sverige tillfälle att träffa kollegor för ömsesidigt erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling. Vid nätverksträffen medverkar bland annat f.d. stadsminister Fredrik Reinfeldt (Trygghetskommissionen), utvecklingsledare Emma Färje Jones (Skanska) och kommunalråd Ulrika Falk (Norrtälje kommun, S).

Inom ramen för det nationella brottsförebyggande nätverket har Stiftelsen Tryggare Sverige arrangerat ett stort antal nätverksträffar där fokus har legat på att diskutera hur det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet ser ut i Sverige idag. Under nätverksträffarna har utmaningar, problem och möjligheter i det lokala arbetet diskuterats; mycket positivt men också en hel del problem har framkommit.

Nu bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till en ny nätverksträff med fokus på bland annat trygghetsbegreppet (vad är trygghet och vad påverkar tryggheten?) samt arbetet med att minska brottsligheten och öka tryggheten i boende (vilken nytta kan kommuner ha av konceptet BoTryggt2030?), skolan (PDV och öppna skolor – går det ihop?) och kollektivtrafiken (hur kan kollektivtrafiken bli navet i det brottsförebyggande arbetet?).

Precis som tidigare ger nätverksträffen tillfälle att träffa kollegor från hela Sverige för ömsesidigt erfarenhetsutbyte. Nätverksträffen går av stapeln på Best Western Time Hotel i Stockholm den 25-26 januari och riktar sig till personer som arbetar med brottsförebyggande och trygghetsskapande frågor på kommunal nivå i form av brottsförebyggare, säkerhetssamordnare, poliser, förvaltare, politiker etc.

Kostnaden för nätverksträffen uppgår till 3 400 kronor (exkl. moms). I priset ingår två dagars konferens (inkl. lunch, fika, middag), övernattning i enkelrum och dokumentation. Deltagande utan övernattning kostar 2 400 kronor (exkl. moms).

Eftersom det finns ett begränsat antal platser gäller först-till-kvarn-principen. Sista anmälningsdag är fredagen den 12 januari.

För anmälan eller ytterligare information, se: https://sv-se.invajo.com/event/stiftelsentryggaresverige/brottsförebyggandenätverksträff

PROGRAM

25 januari

12.30 Inledning med fokus på trygghet och trygghetsarbetet
I många kommuner och företag har frågor som rör trygghet hamnat på agendan. Få har dock definierat vad som avses med trygghet och ännu färre har klarat ut vad som egentligen påverkar tryggheten. Dessutom saknas ofta modeller för hur man mäter och kvalitetssäkrar resultatet av genomförda åtgärder. Vad är trygghet? Vad påverkar tryggheten? Hur kan man mäta trygghet och hur kan trygghetsarbetet kvalitetssäkras?

Generalsekreterare Magnus Lindgren (Tryggare Sverige)

13.30 Fika

14.00 Brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete – vägen framåt
Tre kommunalråd reflekterar om utmaningar och möjligheter i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet. Tankar om regeringens brottsförebyggande program. Krävs lagstiftning för att kommunerna ska ta ett större ansvar? Finns det andra sätt att stimulera det lokala arbetet? Har polisen lyckats komma närmare medborgarna? Finns behov av en kommunal polis?

Kommunstyrelsens ordförande Ulrika Falk (Norrtälje kommun, S)
Kommunstyrelsens ordförande Henrik Thunes (Sollentuna kommun, M)
Kommunalråd Christian Ottosson (Huddinge kommun, C)

15.00 Erfarenhetsutbyte
Vad händer i kommunerna? Vilka är trenderna? Börjar polisen bli mer lokalt närvarande? Är bostadsföretagen och säkerhetsföretagen en aktiv aktör i arbetet för att minska brottsligheten och öka tryggheten? Hur kan politiken stödja det lokala arbetet?

19.00 Gemensam middag

26 januari

08.30 Backspegel

09.00 Tre viktiga framtidsområden
Trygghet i boende, inkl. workshop
I över 5 000 år var trygghetsfrågor en viktig del av stadsbyggandet runt om i världen. Städerna bestod av en mix av bostäder, arbetsplatser och näringsverksamheter med naturliga mötesplatser, vilket medförde att människor genom sin närvaro skapade trygghet. Under 1900-talet, men framför allt från 1960-talet och framåt, förändrades sättet att planera och bygga stadsdelar, bostadsområden och bostäder. Det har inneburit en rad pro­blem i form av anonymitet, brottslighet och otrygghet. Hur kan man utifrån konceptet BoTryggt2030 och arbetet med social hållbarhet minska brottsligheten och öka tryggheten i bostadsområden? Hur får man in frågan i byggprocessen och hur kan stadsplanerarna bli en del i det brottsförebyggande arbetet?

Utvecklingsledare Emma Färje Jones (Skanska)
Stadsplanerare Cornelis Uittenbogaard (Tryggare Sverige)

Trygghet i kollektivtrafiken, inkl. workshop
Cirka 10-30 procent av befolkningen har någon gång under det senaste året avstått att åka kollektivt på grund av otrygghet. Trots positiva erfarenheter från andra länder är kollektivtrafiken i princip aldrig omnämnd i de så kallade samverkansöverenskommelserna mellan polis och kommun. Vilka erfarenheter finns från andra länder? Finns det några poliser som ansvarar för kollektivtrafiken? Hur kan kollektivtrafiken bli navet i det lokala brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet?

Trygghetschef Jeanette Hegedeus (SL)
Säkerhetssamordnare Jonas Lindberg (Tryggare Sverige)

Trygghet i Skolan, inkl. workshop
Skolan är en av de vanligaste platserna där barn och ungdomar drabbas av brott. Många är dessutom otrygga i skolan, framför allt i omklädningsrum och på toaletter. Hur kan detta ha fått fortgå i decennier? Hur kan skolan bli säkrare och tryggare? Vilken betydelse har den fysiska miljön? PDV och öppna skolor – går det ihop?

Brottsförebyggande strateg Bo Hammerin (Norrtälje kommun)
Kriminolog Marika Johansson (Tryggare Sverige)

11.00 Erfarenhetsutbyte och fika
Vilka nya idéer, nya lösningar och nya samverkansformer finns för att utveckla det brottsförebyggande och trygghetsskapande arbetet?

12.30 Lunch

13.30 Trygghetskommissionens arbete
Med anledning av utvecklingen vad gäller brott och (o)trygghet har Svensk Försäkring tillsatt en Trygghetskommission. Kommissionens uppdrag är att ta ett samlat grepp för att analysera aktuella problemställningar och föreslå konstruktiva åtgärder i syfte att minska vardagsbrottsligheten och därmed bidra till ökad trygghet i samhället.

Ordförande Fredrik Reinfeldt (Trygghetskommissionen)

14.30 Slut