Nytt avsnitt av Elefanten i rummet - Våldets kaka

Nyhet   •   Apr 29, 2019 08:55 CEST

”Hur kan det mitt i allt vara så mysigt att arbeta mot våld? Våld är faktiskt ytterst en fråga om liv och död. Att förändra ett samhälle på det sätt som krävs för att komma åt det myckna våldet stöter på patrull. Ändå har vi lyckats skapa ett område av trivsel runt våldsfrågorna, som jag ibland undrar över.” – Ordförande Jenny Westerstrand (ROKS)

Stiftelsen Tryggare Sverige har ledsnat på debatter där frågor som rör brottsofferstödjande och brottsförebyggande arbete förenklas i snitsiga oneliners. Under valåret arbetade vi därför aktivt för att motverka detta, och anordnade kriminalpolitiska debatter där de medverkande fick möjlighet att fördjupa sina resonemang. Vi fortsätter det arbetet och lanserar nästa avsnitt i samtalsserien "Elefanten i rummet", där vi diskuterar samhällsfrågor som har koppling till vårt arbete.

Ämnet för avsnittet är Våldets kaka och medverkande är ordförande Jenny Westerstrand (ROKS). Hon beskriver hur arbetet mot mäns våld mot kvinnor består av mycket symbolhandlingar samtidigt som den goda viljan måste ha en tydligare styrning.

”Man måste veta vad man vill med sina pengar, man måste veta vad man vill med sina reformer, man måste våga följa upp dem och se till att lagstiftningen faktiskt slår igenom.” – Ordförande Jenny Westerstrand (ROKS)

Ta del av avsnittet och kommentera under hashtaggen #tsdebatt. Du hittar avsnittet här: https://www.youtube.com/watch?v=bhpfECYD9Og

Kommentarer (0)

Kommentera