Från Olle Möller till Barnläkaren - seminarium om felaktigt anklagade för brott

Från Olle Möller till Barnläkaren - seminarium om felaktigt anklagade för brott

Den 18 juli 1955 försvann femåriga Kerstin från Vasaparken i Stockholm. En kort tid senare hittades hon död i Mälaren. Ganska snart blev den kände idrottsmannen Olle Möller misstänkt för att fört bort och dödat Kerstin.

Olle Möller dömdes senare för morden på två andra unga flickor, men trots polisens misstankar kunde det aldrig bevisas att han dödat Kerstin. Mycket talar dock för att Möller sannolikt var oskyldig till de brott han dömdes och anklagades för.

Drygt 50 år efter att Kerstin försvunnit föds en flicka på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Solna, bara några kilometer från Vasaparken. Förlossningen var komplicerad och flickan var efter nedkomsten mycket medtaget. Senare tillstöter komplikationer och det beslutas att den livsuppehållande vården ska avslutas.

En tid därefter polisanmäler föräldrarna personal på Astrid Lindgrens barnsjukhus för att ha vållat barnets död. En läkaren hämtas av polis på barnsjukhuset och anhålls misstänkt för mord alternativt dråp. Först tre år senare frikänner tingsrätten i Solna Barnläkaren från alla misstankar om brott.

Nu bjuder Stiftelsen Tryggare Sverige in till ett öppet seminarium med fokus på personer som blivit felaktigt anklagade för brott på temat "Från Olle Möller till Barnläkaren - om brottsdrabbade och gärningspersoner".

Medverkar gör juristen Lena Ebervall som skrivit en uppmärksammad bok om Olle Möller samt f.d. finansministern m.m. Kjell-Olof Feldt som, tillsammans med sin hustru Birgitta von Otter,  skrivit en bok om Barnläkarfallet.

Vid seminariet medverkar även doktoranden och f.d. kriminalkommissarien Christer Nyberg som presenterar en granskning av ett antal uppmärksammade fall där personer felaktigt blivit anklagade för att ha dödat en nära anhörig.

Datum: Måndagen den 16 februari
Tid: 13.00-15.00
Plats: Brygghuset, Norrtullsgatan 12N, Stockholm
Mer information: Kontakta Jonas Lindberg på telefon 08-29 20 00 eller info@tryggaresverige.org

Seminariet är ett av flera som arrangeras av Stiftelsen Tryggare Sverige, med stöd av mySafety, Säkerhetsföretagen Almega och Smartwater, under Nationella Brottsofferveckan 2015.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.